Forbrukstrender september 2017
Abstract
Blir vi stadig sultnere på sunn og økologisk mat, og dropper vi butikken til fordel for nettbutikk og matkasser? Mange av oss lever i overflod og kaster mat for tusenvis av kroner, men som kontrast finnes det familier i Norge som må ta vare på og utnytte hver smule. Finnes virkelig matfattigdom i velferds-Norge?
Stadig flere digitale tjenester inntar matvaremarkedet. Hvordan tar forbrukerne imot nykommerne, og hvor populære er de nye app’ene og betalingsløsningene?
SIFO samler årlig inn store mengder data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å framskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes interesser. En del av datamaterialet er knyttet til områder der SIFO ønsker å følge utviklingen over tid.
Innhold:
Er vi blitt mer miljøbevisste når vi handler?
Maten vi kaster
Matfattigdom i velferds-Norge?
«Appifisering» av matvaremarkedet
Ønsker norske forbrukere én mobilbetalingstjeneste?
Hvor sultne er forbrukerne på nettmat?