Browsing Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) by Title
Now showing items 126-145 of 571
-
Forbrukeres erfaringer med elektroniske billetter og billett-app’er til offentlig transport
(Prosjektnotat 6-2014, Notat, 2014)De siste årene har det blitt utviklet og tatt i bruk en rekke e-billettløsninger til offentlig transport ulike steder i landet. Utviklingen har så langt til dels forbedret opplevelsene for forbrukerne, og til dels forverret ... -
Forbrukeres holdning til pensjonssparing
(Oppdragsrapport 7-2013, Report, 2013)Vi har gjennomført en webundersøkelse om pensjonssparing på et representativt utvalg nordmenn i alderen 40-65 år. Vi finner at mange opplever pensjonssparing som et vanskelig tema som de ikke har satt seg godt inn i. Mange ... -
Forbrukerforhold 12. til 16. mars 2020. Figurnotat
(SIFO Notat;2020:03, Working paper, 2020)Studien viser høy tillit (85%) til myndighetenes råd i forbindelse med koronaviruset. Flere variable tyder på at de fleste vil følge myndighetenes råd. Få (17%) sier de har hamstret, men halvparten (50%) har sørget for å ... -
Forbrukerhensyn, helsemessig trygg mat og nytt Mattilsyn
(Oppdragsrapport 11-2003, Report, 2003)Hva er forbrukerretting, og hvordan skal den norske matforvaltningen forbrukerrettes og oppnå legitimitet og tillit i befolkningen? I denne rapporten nærmer vi oss disse spørsmålene ved å se nærmere på sentrale dokumenter ... -
Forbrukerinteresser i hvite/brunevaremarkedet
(Fagrapport 1-2010, Report, 2010)Denne rapporten undersøker hvordan forbrukerinteressene fungerer i hvite/brunevaremarkedet, og hvor gjennomsiktig markedet er. Hvor oversiktlig er markedet for forbrukerne? Hvor lett er det eksempel for forbrukerne å ... -
Forbrukerkompetanse 2005-2009 - Hvor godt holder forbrukerne seg orientert på ulike markeder?
(Prosjektnotat 7-2009, Notat, 2009)I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ... -
Forbrukerkompetanse 2006
(Prosjektnotat 7-2006, Notat, 2006)Resultatene fra 2006 støtter hovedfunnet fra 2005: Forbrukerne holder seg oppdatert på ulike områder. Det er vanskelig, for ikke å si umulig, å holde seg oppdatert på ethvert marked man er kunde på. Vi finner fem ulike ... -
Forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever i videregående skole
(Oppdragsrapport 5-2011, Report, 2011)Denne studien omhandler forbrukerkunnskap og digital kompetanse blant elever som går studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, trinn 1. Studien indikerer at elevenes kunnskap om digitale medier har økt de sist ... -
Forbrukermarkedene 2012
(Prosjektnotat 3-2013, Notat, 2013)The Consumer Markets Scoreboard -Making markets work for consumers. Figurrapport med sammenligninger mellom EU27 og norske markeder i 2012, og med tilbakeblikk på resultatene fra 2010 og den norske ForbrukerTilfredshetIndeksen ... -
Forbrukerne i et globalt marked
(Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ... -
Forbrukernes digitale hverdag
(Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 2/4, Notat, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ... -
Forbrukernes forståelse av lokal mat
(Fagrapport 1-2008, Report, 2008)Rapporten gir en oversikt over forskning på lokal mat utført ved SIFO siden 2005 ved ”Consumers conceptions of local food”, et prosjekt støttet av den franske-norske stiftelsen. Målet er å oppfatte hva ulike aktører i ... -
Forbrukernes holdninger og bevissthet rundt skjult reklame i blogger og i nettbutikker
(Oppdragsrapport nr. 4-2016, Report, 2016)Nummer: nr.4-2016 -
Forbrukernes rolle i lanseringen av økologisk melk
(Arbeidsnotat 5-2000, Notat, 2000)Dette er en case-studie av lanseringen av økologisk melk på det norske markedet. Studien er en del av prosjektet ”Forbrukerens rolle i miljøpolitiske suksesser”. En overordnet problemstilling for prosjektet er hvilken rolle ... -
Forbrukernes rolle i miljøpolitiske suksesser. Fosfatforbudet i tøyvaskemidler. Husmoraksjonen i Mjøsområdet
(Arbeidsrapport 1-1999, Report, 1999)Dette er den første av flere delrapporter i prosjektet Forbrukernes roller i miljøpolitiske suksesser. Vi har her tatt for oss fremveksten av fosfatforbudet i tøyvaskemidler som vi i dag har i Norge. Forbudet ble innført ... -
Forbrukernes utfordringer i dagligvaremarkedet
(Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 3/4, Notat, 2018)Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ... -
Forbrukerperspektiv på standardisering av varer og tjenester
(Oppdragsrapport 2-2001, Report, 2001)Nummer: 2-2001 -
Forbrukersårbarhet. Hvordan mestrer de eldre forbrukerrollen?
(Fagrapport 5-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr.5-2014 Tilknyttede prosjekter Eldre forbrukere i sårbare situasjoner -
Forbrukertilfredshet 2008
(Oppdragsrapport 3-2008, Report, 2008)På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har SIFO beregnet en indeks som skal måle forbrukertilfredshet (FTI) i Norge. Hensikten med å rangere utvalgte markeder etter FTI-skår, er å framskaffe informasjon om ... -
Forbruks- og livsstilsjournalistikk i NRK
(Fagrapport 3-2013, Report, 2013)Forbruks- og servicejournalistikkens oppkomst og vekst som journalistisk diskurs siden slutten av 1970-årene er et av de mest markante trekkene i norsk og vestlig journalistikk. I kjølvannet av velstandsutviklingen, ...