Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på tittel
Viser treff 237-256 av 522
-
Isotropic Quot schemes of orthogonal bundles over a curve
(International Journal of Mathematics;, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-19)We study the isotropic Quot schemes IQe(V ) parameterizing degree e isotropic subsheaves of maximal rank of an orthogonal bundle V over a curve. The scheme IQe(V ) contains a compactification of the space IQe◦(V ) of degree ... -
‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-02-05)This article investigates how a group of Norwegian teachers experience working at a ‘thinking school’ (i.e. a school that cooperates with UK-based consultancy Thinking Matters). The context is curriculum development in ... -
‘It’s a Fairy Tale’ Using Tablets for Creating Composite Texts
(The Journal of Interactive Learning Research;Volume 29, Number 3, July 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-07)In this article, we analysed the collaborative use of tablets (iPads) in a third-grade primary classroom in Norway where the pupils created fairy tales. The pupils worked in groups of five and shared an iPad in their group. ... -
I’m not as bright as I used to be – pupils’ meaning making of reduced academic performance after trauma
(International Journal of School & Educational Psychology;, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-12)Post-traumatic stress disorder (PTSD) is associated with temporary, distinct cognitive impairment. This study explores how cognitive impaired academic performance is recognized and explained by young Norwegians who survived ... -
"Jeg er en synder, og jeg liker det": Madonnas liminale åndelighet.
(DIN - Tidsskrift for religion og kultur;Nr. 2 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022)Helt fra starten av har en sentral side ved Madonnas prosjekt vært å utforske hva som ligger i transgresjon og overskridelse. I denne artikkelen hevder jeg at det hos Madonna sammen med transgresjonen alltid følger med en ... -
«Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om!» - Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Acta Didactica Norden;Vol 14 Nr 1 (2020), Journal article; Peer reviewed, 2020-02-10)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Jeg vet ikke hva jeg skal skrive om: Læreres stillasbygging i oppstarten av skrivesituasjoner på barnetrinnet
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Muntlig veiledning i skriving kan være krevende for lærere siden skrivesituasjoner er komplekse, og læreren har liten mulighet til å reflektere rundt og omformulere det som blir sagt. Denne studien undersøker to læreres ... -
Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fra en casestudie (Becher & Håøy, 2022) henter vi data og utforsker jenter og gutters vennskap og sosiale inkludering ved skolestart. Det empiriske hovedgrunnlaget er fokusgruppe-intervjuer med elever, foreldre og lærere ... -
Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?
(Norsk pedagogisk tidsskrift;Årg 104, nr 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-14)Artikkelen viser til et forskningsprosjekt hvor formålet var å prøve ut en ny didaktisk tilnærming til kroppsøvings- faget. Denne nye tilnærmingen, aktivistisk tilnærming, er en didaktisk modell utviklet av Oliver og Kirk ... -
Kampen om faget - eit forskinsoversyn med vekt på lærarane si rolle
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Subject matter didactics is concerned with all aspects of a school subject. However, this literature is strikingly uninterested in what influences and may influence the subject matter itself. Didactically competent, ... -
Kampen om skoleanlegget - historikken bak baseskolene
(FORMakademisk;6(3), Journal article; Peer reviewed, 2013)I løpet av de siste årene har vi sett eksempler på harde kamper om arkitekturen til nye skoleanlegg. Jeg lar i denne artikkelen fire sentrale stemmer i denne debatten komme til ordet. De fire stemmene tilhører tidligere ... -
Klafki's critical constructive Didaktik and the epistemology of critical thinking
(Journal of Curriculum Studies;Volume 52, 2020 - Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2019-09-10)What can educators working to develop critical thinking (CT) in their classrooms gain from engaging with the German/Scandinavian tradition of Bildung-centred Didaktik? This article takes up the challenge of how to develop ... -
Knowledge about the Greenhouse Effect and the Effects of the Ozone Layer among Norwegian Pupils Finishing Compulsory Education in 1989, 1993, and 2005 : What Now?
(International Journal of Science Education;32 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-02-03)The greenhouse effect and the effects of the ozone layer have been in the media and public focus for more than two decades. During the same period, Norwegian compulsory schools have had four national curricula. The two ... -
Kollektive minner og universalisering. Holocaust i den nye norske læreplanen for grunnskolen
(Nordidactica;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In the new national curricula for Norwegian basic education (Kunnskapsløftet, LK20), introduced in 2020, Holocaust is included as a historical subject for the very first time. This is in itself an interesting development, ... -
Kritisk skriving på barnetrinnet
(Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ... -
Kritisk tenkning i demokratiopplæringen
(Bachelor thesis, 2018-04)Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom ... -
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge
(Nordidactica;, Peer reviewed; Journal article, 2023)This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ... -
Kritisk tenkning og Minecraft i lærerutdanningen: en studie av samfunnsfagundervisning om det industrielle gjennombruddet i Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article discusses how Minecraft can be used as a learning resource in facilitating historical empathy and critical thinking in teaching social studies. Minecraft is a sandbox video game reminiscent of digital Lego, ... -
Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Definisjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ... -
Kritisk undervisning i KRLE
(Prismet;Årgang 69, hefte 2/3, Journal article; Peer reviewed, 2018)I skolens overordnede styringsdokumenter er kritisk tenkning fremhevet som en sentral ferdighet, og i KRLE-fagets formålsbeskrivelse er det understreket at undervisningen skal være kritisk. I formålet for faget utdypes det ...