• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kritisk tenkning i demokratiopplæringen

Hognestad, Therese
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Therese_Hognestad2018.pdf (536.6Kb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/2865
Date
2018-04
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [598]
Abstract
Formålene om kritisk tenkning og demokrati er begge sentrale i læreplanen, men læreplanen definerer dem ikke som begreper. Her undersøker jeg sammenhengen mellom de to begrepene, og forsøker å operasjonalisere dem gjennom praktiske erfaringer, som eksemplifisert gjennom kvalitative intervjuer med to samfunnsfaglærere. I oppgaven viser jeg hvordan kritisk tenkning kommer til uttrykk på ulike måter i opplæringa både om, for og gjennom demokrati, og at kritisk tenkning slik er en forutsetning for å drive god demokratiopplæring. Videre stiller jeg spørsmålet om kritisk tenkning blir og bør bli undervist som eksplisitt prinsipp, versus å flette det indirekte inn i undervisninga.
Description
Grunnskolelærer 5.-10.-trinn
Publisher
OsloMet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit