Blar i HV - Institutt for atferdsvitenskap på tittel
Viser treff 64-83 av 249
-
Effects of Theory Training, Hands-on Supervision and a Self-instructional Treatment Manual on Staff Competency
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Employing a randomized control group design, this study compared the efficacy of staff training using theory training, hands - on supervision and a self - instructional teaching man ual. ... -
Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, nr. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Vi undersøkte effekten av forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. Dette ble gjort ved å sammenligne antall responser under umiddelbar forsterkning med antall responser under tre sekunders forsinket ... -
Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2010)Det finnes få empiriske studier av om opplæring i samtalepreget veiledning har effekt i form av økte veiledningsferdigheter. På tross av manglende systematisk empiri, er opplæring i veiledning svært utbredt. I vår studie ... -
Efficiency of In-Store Interventions to Impact Customers to Purchase Healthier Food and Beverage Products in Real-Life Grocery Stores: A Systematic Review and Meta-Analysis
(Foods;Volume 10 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-22)Grocery stores are important settings to promote healthier food and beverage choices. The present paper aims at reviewing the effectiveness of different types of in-store interventions and how they impact sales of different ... -
Eksperimentelle studier av hukommelse innen kognitiv psykologi og atferdsanalyse
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;38(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)Kognitiv psykologi har i større grad enn atferdsanalyse interessert seg for fenomener slik de inngår i dagligdagse språkkategorier. Hukommelse1 er et slikt begrep. I kognitiv hukommelsesforskning benyttes det ofte en ... -
The emergence of bidirectional naming through sequential operant instruction following the establishment of conditioned social reinforcers
(The Analysis of Verbal Behavior;36, Journal article; Peer reviewed, 2020)Bidirectional naming (BiN) is the integration of speaker and listener responses, reinforced by social consequences. Unfortunately, these consequences often do not function as reinforcers for behavior in children with autism. ... -
Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Matching-to-sample prosedyrer brukes frekvent for både å trene og teste for stimulusekvivalensklasser, og testen er godt egnet for å avdekke hvorvidt egenskapene i stimulusekvivalens er til stede. For å kunne teste for ... -
En enhetlig forklaringsmodell: Innledning til Donahoe (2003) Selectionism
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;(1), Journal article; Peer reviewed, 2013) -
En gjennomgang og sammenligning av prosedyrer for etablering av betingede forsterkere
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;39(2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Konseptet betinget forsterkning har en viktig plass i systematiske teorier om atferd. I en atferdsanalytisk tradisjon kan betingede forsterkere defineres som stimuli med ervervet forsterkende effekt gjennom sin korrelasjon ... -
En multimodal kontekstuell tilnærming til analyse og behandling utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)Utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming er ofte forstått og behandlet ut i fra enten et atferdsanalytisk eller psykiatrisk perspektiv. Begge tradisjonene er veletablerte, og kan bidra til effektive tiltak. ... -
En oversikt over atferdsanalytisk bidrag som er knyttet til forbedring av livskvalitet hos personer med demens
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Med økende gjennomsnittsalder i befolkningen blir det flere som får aldersrelaterte sykdommer som demens. Denne gruppe sykdommer kjennetegnes av progredierende begrensninger i individets kognitive fungering. Det vil si at ... -
Endret responsallokering som en funksjon av sannsynlighet for gevinst i en spillsituasjon
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, Nummer 2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Tidligere studier på effekter av stimuluskontrollprosedyrer innen spilling og spillavhengighet har vist at valg av spillemaskin kan komme under kontroll av kontekstuelle stimuli gjennom betinget diskriminasjonstrening. ... -
Enhancing investigative interview training using a child avatar system: a comparative study of interactive environments
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The impact of investigative interviews by police and Child Protective Services (CPS) on abused children can be profound, making effective training vital. Quality in these interviews often falls short and current training ... -
Enhancing questioning skills through child avatar chatbot training with feedback
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Training child investigative interviewing skills is a specialized task. Those being trained need opportunities to practice their skills in realistic settings and receive immediate feedback. A key step in ensuring the ... -
Enkle funksjonelle analyser av upassende verbal atferd
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)Bakgrunnen for denne artikkelen var et framlegg ved forseminaret til NAFOs årsmøteseminar i 2014 som omhandlet funksjonelle analyser. Poenget med innlegget var tredelt. Det ble først presentert et forslag til hvordan enkle ... -
Er alle abstraksjoner hypotetiske konstrukter?
(Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;41(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)133 I 2011 publiserte Eilifsen, Vie og Arntzen (EVA) en artikkel i Norsk tidsskrift for atferds - analyse (NTA) som beskriver hvordan feno - mener knyttet til hukommelse blir analysert og forsket på innen atferdsanalyse ... -
Er samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudie
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2008)Interteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par. Samlæring har vist seg effektivt i små ... -
The essay method: A qualitative method for studying therapeutic dialogues
(Scandinavian Psychoanalytic Review;Volume 42, 2019 - Issue 1-2, Journal article; Peer reviewed, 2019)This paper presents a qualitative research method for analysing therapeutic dialogues called ‘the essay method’. A central part of the method uses the format of the literary essay as a model. The method consists of a close ... -
Establishing equivalence classes in children using familiar and abstract stimuli and many-to-one and one-to-many training structures
(European Journal of Behavior Analysis;12(1), Journal article; Peer reviewed, 2011)In the present experiment, the effects of responding in accordance with stimulus equivalence were tested using one-to-many (OTM) and many-to-one (MTO) training structures and familiar and abstract stimuli. Sixteen typically ... -
Etablering av matematiske begreper ved betinget diskriminasjonstrening
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nummer 2 (VINTER 2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien undersøkte om sju barneskoleelever i alderen åtte til ti år framviste enkel forståelse av matematiske begreper etter matching-to-sample (MTS) trening og test for stimulusekvivalens. Stimulussettet besto av ...