Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Eldevik SE, Arnesen, Sakseide, Gale C. Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2019;46:45-54Abstract
Vi undersøkte effekten av forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. Dette ble gjort ved å sammenligne antall responser under umiddelbar forsterkning med antall responser under tre sekunders forsinket forsterkning. Tidligere studier har vist at forsinkelser reduserer ef- fekten av forsterkning. Deltakerne i vår studie skulle trykke på en blå firkant i en applikasjon på et nettbrett. Trykk på den blå firkanten ble forsterket med et kort videoklipp av ulike geometriske figurer. Det ble benyttet en reverseringsdesign, der to betingelser alternerte. I den ene betingelsen ble de geometriske figurene presentert umiddelbart etter trykk på firkanten. I den andre bet- ingelsen ble figurene presentert etter en forsinkelse på tre sekunder etter trykk. Alle deltakerne hadde høyere responsrate i betingelsene med umiddelbar forsterkning sammenliknet med betin- gelsen med forsinket forsterkning. Funnene i studien tyder på at en forsinkelse på tre sekunder reduserer effekten av forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelser. Dette underbygger anbefalingene i litteraturen om at forsterkning bør komme umiddelbart når en driver opplæring og undervisning av barn med autismespekterforstyrrelser. The purpose of this study was to examine the effects of delayed reinforcement on children with autism spectrum disorder. Responding under immediate reinforcement was compared to re- sponding under delayed reinforcement. Previous studies have shown that delayed reinforcement decreases the rate of responding compared to immediate reinforcement. The participants in the present study were to press a blue square on a tablet that led to a short video of moving geometric figures. In one condition a press resulted in immediate access to the video. In the other condition a press resulted in access to a video after a three second delay. A reversal design was used, were the conditions alternated. Rates of responding were higher under immediate reinforcement com- pared to delayed reinforcement for all participants. The findings of this study suggest that even a three second delay in reinforcement can decrease responding in children with autism spectrum disorder. These findings confirm the recommendation in the literature that reinforcement should be immediate when teaching children with autism spectrum disorder.