• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for atferdsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for helsevitenskap (HV)
  • HV - Institutt for atferdsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.

Eldevik, Sigmund; Arnesen, Lasse; Sakseide, Kristoffer; Gale, Catherine
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
View/Open
Eldevik_et_al+2019+Delay+in+Reinforcement+.pdf (473.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/9955
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Institutt for atferdsvitenskap [230]
Original version
Eldevik SE, Arnesen, Sakseide, Gale C. Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA). 2019;46:45-54  
Abstract
Vi undersøkte effekten av forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. Dette ble gjort ved å sammenligne antall responser under umiddelbar forsterkning med antall responser under tre sekunders forsinket forsterkning. Tidligere studier har vist at forsinkelser reduserer ef- fekten av forsterkning. Deltakerne i vår studie skulle trykke på en blå firkant i en applikasjon på et nettbrett. Trykk på den blå firkanten ble forsterket med et kort videoklipp av ulike geometriske figurer. Det ble benyttet en reverseringsdesign, der to betingelser alternerte. I den ene betingelsen ble de geometriske figurene presentert umiddelbart etter trykk på firkanten. I den andre bet- ingelsen ble figurene presentert etter en forsinkelse på tre sekunder etter trykk. Alle deltakerne hadde høyere responsrate i betingelsene med umiddelbar forsterkning sammenliknet med betin- gelsen med forsinket forsterkning. Funnene i studien tyder på at en forsinkelse på tre sekunder reduserer effekten av forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelser. Dette underbygger anbefalingene i litteraturen om at forsterkning bør komme umiddelbart når en driver opplæring og undervisning av barn med autismespekterforstyrrelser.
 
The purpose of this study was to examine the effects of delayed reinforcement on children with autism spectrum disorder. Responding under immediate reinforcement was compared to re- sponding under delayed reinforcement. Previous studies have shown that delayed reinforcement decreases the rate of responding compared to immediate reinforcement. The participants in the present study were to press a blue square on a tablet that led to a short video of moving geometric figures. In one condition a press resulted in immediate access to the video. In the other condition a press resulted in access to a video after a three second delay. A reversal design was used, were the conditions alternated. Rates of responding were higher under immediate reinforcement com- pared to delayed reinforcement for all participants. The findings of this study suggest that even a three second delay in reinforcement can decrease responding in children with autism spectrum disorder. These findings confirm the recommendation in the literature that reinforcement should be immediate when teaching children with autism spectrum disorder.
 
Publisher
Norsk Atferdsanalytisk Forening
Series
Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, nr. 1
Journal
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse (NTA)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit