• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Department of Behavioural Sciences
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Department of Behavioural Sciences
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudie

Arntzen, Erik; Løkke, Jon Arne; Løkke, Gunn
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
nta2008_3_lokke_arntzen.pdf (168.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/809
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • HV - Department of Behavioural Sciences [208]
Original version
Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35(2008)3, 131-139   http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_16444
Abstract
Interteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet

i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par.

Samlæring har vist seg effektivt i små studentgrupper. Denne studien presenterer samlæring

i en stor studentgruppe (n = 102). En design med alternering mellom samlæring og tradisjonell undervisning ble benyttet. Målet var å undersøke om samlæring i store

klasser var mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger. Pre- og posttester med flervalg

ble gjennomført hver uke for begge betingelsene. Vanskelighetsgraden på oppgavene

ble forsøkt holdt lik under begge betingelser. Resultatene viser ubetydelige forskjeller

mellom samlæring og tradisjonelle forelesninger, og kan tyde på redusert effekt av

samlæring når studentgruppen er stor sammenliknet med mindre grupper. Samlæring

i store grupper eller klasser er imidlertid like effektivt som tradisjonelle forelesninger,

og er godt likt av studentene. Vi drøfter noen faktorer som kan være viktige for at

samlæring i store klasser skal ha god effekt
Publisher
Norsk atferdsanalytisk forening
Series
Norsk tidsskrift for atferdsanalyse

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit