Er samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudie
Original version
Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35(2008)3, 131-139 http://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_16444Abstract
Interteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet
i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par.
Samlæring har vist seg effektivt i små studentgrupper. Denne studien presenterer samlæring
i en stor studentgruppe (n = 102). En design med alternering mellom samlæring og tradisjonell undervisning ble benyttet. Målet var å undersøke om samlæring i store
klasser var mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger. Pre- og posttester med flervalg
ble gjennomført hver uke for begge betingelsene. Vanskelighetsgraden på oppgavene
ble forsøkt holdt lik under begge betingelser. Resultatene viser ubetydelige forskjeller
mellom samlæring og tradisjonelle forelesninger, og kan tyde på redusert effekt av
samlæring når studentgruppen er stor sammenliknet med mindre grupper. Samlæring
i store grupper eller klasser er imidlertid like effektivt som tradisjonelle forelesninger,
og er godt likt av studentene. Vi drøfter noen faktorer som kan være viktige for at
samlæring i store klasser skal ha god effekt