• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Department of Behavioural Sciences
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Health Sciences
  • HV - Department of Behavioural Sciences
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser

Dechsling, Anders; Arntzen, Erik
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
Åpne
DechslingEmergente.pdf (138.6Kb)
Permanent lenke
https://nta.atferd.no/journalissue.aspx?IdDocument=759
https://hdl.handle.net/10642/7998
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • HV - Department of Behavioural Sciences [208]
Originalversjon
Dechsling A, Arntzen E. Emergente relasjoner og mulige konsekvenser for begrepet stimulusklasser. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. 2019;46(1):1-13  
Sammendrag
Matching-to-sample prosedyrer brukes frekvent for både å trene og teste for stimulusekvivalensklasser, og testen er godt egnet for å avdekke hvorvidt egenskapene i stimulusekvivalens er til stede. For å kunne teste for stimulusekvivalens trenes vanligvis et visst antall betingede diskriminasjoner som etterfølges av en test (eller flere) om det framkommer relasjoner mellom stimuli som ikke er direkte trent. Innen forskning på hvordan inndeling av stimulusklasser foregår har sorteringstester vært benyttet. Sorteringstester innebærer at forsøkspersonene i et eksperiment blir bedt om å kategorisere et visst antall stimuli. Sortering som testformat viser seg å samsvare med MTS-tester, og sortering demonstrerer klasseinndeling. Samsvaret mellom test-formatene er så høyt at det er grunn til å tro at testene dokumenterer de samme type klassene, men sorteringstestene tester ikke for egenskapene ved stimulusekvivalens. Klassebegrepet og begrepsapparatet i forbindelse med bruk av sortering i stimulusekvivalens redegjøres for, og diskuteres.
 
Matching-to-sample (MTS) procedures are frequently used in training necessary conditional discriminations and testing for stimulus equivalence classes. MTS is highly suitable to document the properties of stimulus equivalence. Sorting test are used within research on the partitioning of stimulus classes and the performance on sorting tests shown to have a high correspondence with outcome on MTS tests. This correspondence suggests that sorting tests and MTS tests document the same classes. However, the sorting tests does not document the properties defining stimulus equivalence classes. The different terms describing stimulus classes and the usage of sorting in stimulus equivalence research are described and discussed.
 
Utgiver
Norsk atferdsanalytisk forening
Serie
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Årgang 46, nummer 1
Tidsskrift
Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit