Now showing items 44-63 of 465

    • Clothes, the body and well-being 

      Klepp, Ingun Grimstad (Prosjektnotat 1-2008, Notat, 2008)
      I intervjuer om klær og klesvask har kvinner ofte forklart sine valg med utgangspunkt i det som føles riktig og dermed gir en følelse av velvære. Artikkelen stiller spørsmålet: Hvorfor er velvære så viktig i beskrivelser ...
    • The consumer literacies of teenagers in virtual gaming environments 

      Mainsah, Henry; Steinnes, Kamilla Knutsen (Report;16-2020, Research report, 2020)
    • Consuming Digital Adventure-Oriented Media in Everyday Life 

      Borch, Anita; Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 5-2007, Rapport, 2007)
      Oppsummeringsrapport for det NFR-finansierte prosjektet DigiAdvent. DigiAdvent Tilknyttede prosjekter IKTsatsning: Digitale medier og forbruk Consuming digital adventure oriented media in everyday life, contents ...
    • Cooking as identity work 

      Bugge, Annechen Bahr (Project Note;6-2003, Conference object, 2003-09)
      What kind of activity is cooking? In the Norwegian food discourse the domestic cook is described as a scientist, an artist, an expert, a perfectionist, a patriot, a protector of nature, a politician, a gourmet, a good ...
    • Dagligvareportalen og kvalitet 

      Alfnes, Frode; Dulsrud, Arne (Oppdragsrapport 4-2015, Rapport, 2015)
      Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ...
    • Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000 

      Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2001, Rapport, 2001)
      Nummer: 5-2001
    • Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 17-2016, Rapport, 2016)
      Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ...
    • Delingsøkonomien i Norge 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 3-2016, Rapport, 2016)
      SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ...
    • Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst 

      Berg, Lisbet; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 9-2017, Rapport, 2017)
      Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ...
    • Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (SIFO-report;2-2000, Research report, 2000-03)
      Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ...
    • Detaljhandelen og trygg mat 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 4-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 4-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel
    • Digital mestring - internett og bredbånd 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 2-2008, Notat, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss bruk av internett, problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement, samt egen-vurdert kompetanse knyttet til internett- og bredbåndsrelaterte tjenester. Det er forbrukernes egenvurderte ...
    • Digital mestring blant norske forbrukere 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 8-2006, Notat, 2006)
      Det å beherske bruk av nettbank den tjenesten der forskjellene er minst, både når det gjelder kjønn og alder. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey IKTsatsning: Digitale medier og forbruk
    • Digital mestring og erfaringer med tjeneste-bundling blant norske forbrukere 

      Tronud, Marianne; Slettemeås, Dag (Rapport, 2011)
      Nummer: 13-2011 I denne rapporten tar vi for oss forbrukernes egenerfarte opplevelser av hvordan de håndterer ulike digital oppgaver i sitt hverdagsliv. Denne egenvurderte mestringen gir en indikasjon på den digitale ...
    • Digitale medier, identitet og kjønn 

      Darbandi, Chimen (Fagrapport 2-2012, Rapport, 2012)
      Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ...
    • Digitalt koronaliv 2020: Norske husstanders digitale håndtering av koronapandemien 

      Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis (Rapport;7-2020, Research report, 2020)
      I denne rapporten har vi gjort analyser basert på en landsdekkende survey om «digitalt koronaliv». Dette gir oss et øyeblikksbilde av hvordan den norske befolkningen har opplevd og håndtert koronakrisen i den første fasen ...
    • Distribusjon av fisk i Norge 

      Unknown author (Rapport 4-2001, Rapport, 2001)
      Nummer: 4-2001
    • Dream homes 

      Bjerck, Mari (Fagrapport 1-2009, Rapport, 2009)
      Rapporten undersøker de individuelle etableringene av norske fritidsboliger i området rundt Natal i Brasil. Mange ferierende nordmenn har etablert seg for korte, men repetitive perioder i Brasil. Denne rapporten søker å ...
    • Dress med press – En studie av mannlig klesbruk i stortingssalen 

      Pettersen, Kristine (Fagrapport 7-2004, Rapport, 2004)
      Dressbruk er i dag ikke pålagt de mannlige stortingsrepresentantene. Forfatteren diskuterer derfor hvorfor de mannlige stortingsrepresentantene mener dress er naturlig i stortingssalen på Stortinget. Dressbruk er i dag ...
    • Du og jeg og vi to 

      Storø, Ole Ivar (Fagrapport 3-2007, Rapport, 2007)
      Barne- og ungdomsfotball er et familieanliggende – og direkte eller indirekte involverer den majoriteten av den norske befolkningen. På den annen side er det ikke en aktivitet som de fleste kopler til forbruks-forskning. ...