Blar i SAM - Institutt for sosialfag på tittel
Viser treff 41-60 av 465
-
Barriers to tuberculosis care : a qualitative study among Somali pastoralists in Ethiopia
(BMC Research Notes;3 (86), Journal article; Peer reviewed, 2010-03-30)Background At the dawn of the third millennium, while the control of the second biggest infectious killer in the world (tuberculosis [TB]) is an international priority, millions of pastoralist communities in the Horn of ... -
Baseline characteristics in female cancer patients with unimproved work status after an outpatient rehabilitation program and health changes during the intervention
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Purpose To improve work ability and health-related quality of life (HRQOL) cancer patients were offered a “Rapid-Return to Work” program. However, several patients did not improve their work status after completing the ... -
Behandlingskontrast i eksperimenter innen velferd og utdanning
(Tidsskrift for samfunnsforskning;Årgang 63, nr. 4-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen belyser metodologiske problemstillinger ved eksperimentelle studier på velferds- og utdanningsfeltet. Evalueringer med eksperimentelle design er stadig vanligere på samfunnsvitenskapelige områder, men de ... -
Belastning, mestring og psykisk helse hos pårørende til mennesker med ruslidelse
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Bakgrunn: Rusmisbruk kan være svært belastende for rusmisbrukerens pårørende. Hensikt: Studiens hensikt var å undersøke grad av belastning, bruk av mestringsstrategier og psykisk helse, og sammenhengen mellom disse ... -
Betydningen av barnevernpedagogens forforståelse i barneverntjenesten
(Bachelor thesis, 2017)Alle mennesker blir født inn i en tid og en kultur. Vi vokser opp og lærer om normene og reglene som gjelder for den tiden og kulturen vi eksisterer i. Vi sosialiseres til hvordan vi skal møte andre mennesker. Vi lærer ... -
Betydningen av barns deltakelse i bekjempelse av fattigdom
(Tidsskrift for velferdsforskning;Årgang 23, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-10-09)Barns rett til deltakelse og medvirkning står sterkt i den norske velferdsstaten. Det er tydelige føringer når det gjelder at barns stemme skal høres, når offentlige institusjoner tar avgjørelser som angår dem. I Nav har ... -
Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-05)Samarbeid med profesjoner i og rundt skolen er en forutsetning for at lærere skal kunne gi elevene tilpasset opplæring, men det er uklart hvor tydelig denne sammenhengen er. I denne artikkelen undersøker vi læreres vurderinger ... -
Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)Samarbeid med profesjoner i og rundt skolen er en forutsetning for at lærere skal kunne gi elevene tilpasset opplæring, men det er uklart hvor tydelig denne sammenhengen er. I denne artikkelen undersøker vi læreres vurderinger ... -
Bevegelse i motvind: fagbevegelsen i Italia
(Kollektive bestrebelser. Ei bok til Knut Kjeldstadli på 70-årsdagen;, Chapter; Peer reviewed, 2018)Fagbevegelsen er den største massebevegelsen i Europa og har vært en sentral kraft i kampen for sosiale reformer og demokratiske rettigheter. Dette kapitlet drøfter fagbevegelsens rolle i Europas fjerde største økonomi – ... -
Bokessay
(Sosiologi i dag;45(2), Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Bridging divides in the interpreting profession
(International Journal of Interpreter Education;12 (2), Journal article; Peer reviewed, 2020)This commentary continues the discussion raised by Daniel Gile and Jemina Napier (2020) and aims to examine further the interconnectedness of signed and spoken language interpreting. Whereas Gile and Napier have drawn ... -
Bruk av bilder i intervjuer med barn: Et bidrag for å utvide barns beskrivelser av følelser
(Tidsskriftet Norges Barnevern;01 / 2020 (Volum 97), Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne studien undersøker hvordan bilder i intervjuer med barn kan bidra til å utvide (både utdype og nyansere) barns beskrivelser av følelser i fokusgruppeintervjuer og individuelle intervjuer. Fjorten barn på syv år deltok ... -
Bruk av video i undervisning av veiledere - en samtenkende og personorientert læringsform
(Uniped;37(1), Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Building a collaborative relationship with an involuntary parent in child protective services
(Social Work/Maatskaplike Werk;Vol 58 No 2; Issue 4, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-09)Building a collaborative relationship with an involuntary parent is challenging; however, the worker-client relationship is essential to promoting the wellbeing of the child and family. This article describes a small-scale ... -
Can Computers Automate Welfare? Norwegian Efforts to Make Welfare Policy More Effective
(Journal of Extreme Anthropology;Vol. 5 No. 1 (2021): Algorithmic Governance: Fantasies of Social Control, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-20)Information-driven automated systems that deliver services proactively to citizens in need are heralded as the next level of digital government. There is, however, concern that such systems make welfare services less ... -
Can service users speak? Dissenting voices and subaltern speech in social work
(Qualitative Social Work;, Peer reviewed; Journal article, 2023)Service user involvement and participatory research are central concepts in social work practice and research. Inspired by Spivak’s essay “Can the Subaltern Speak,” this article draws on the poststructural and postcolonial ... -
Care parading as service: Negotiating recognition and equality in user-controlled personal assistance
(Gender, Work and Organization;, Journal article; Peer reviewed, 2018-09-11)This article addresses aspects of the relationship between disabled people and their personal assistants within the user-controlled personal assistance programme in Norway (BPA). Within this programme, a disabled person ... -
Case study and professional development in the education of students at the child welfare program
(European Journal of Social Education;(22/23), Journal article; Peer reviewed, 2012-02)This article analyses and discusses the use of the case study in relation to constructivist learning theory in a child welfare educational context. From a teacher's point of view there are two central questions: How do ... -
Challenges and barriers to optimal maternity care for recently migrated women - a mixed-method study in Norway
(BMC Pregnancy and Childbirth;21, Article number: 686 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-10-07)Background: Migrant women are at increased risk for complications related to pregnancy and childbirth, possibly due to inadequate access and utilisation of healthcare. Recently migrated women are considered a vulnerable ... -
Challenges and dilemmas working with high-conflict families in child protection casework
(Child & Family Social Work;2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Social workers within child protection services report that families marked by high levels of conflict between separated parents are among the most challenging cases to handle. Few studies however have focussed on how ...