Browsing SAM - Institutt for sosialfag by Title
Now showing items 533-545 of 545
-
Yngreomsorgen i møte med eldreomsorgen – hvordan påvirkes pleie- og omsorgstilbudet til de aller eldste?
(Fontene forskning: et tidsskrift fra Fellesorganisasjonen;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2013)Et av de mest slående utviklingstrekk innen pleie- og omsorgssektoren de siste 20 årene har vært en omfattende endring i alderssammensetningen blant brukerne av hjemmetjenester. Relativt sett økte antallet brukere under ... -
You and me and all of us: The significance of belonging in a continual community of children in long-term care in Norway
(Children and Youth Services Review;Volume 118, November 2020, 105352, Journal article; Peer reviewed, 2020-08-13)This paper examines the significance of children’s social lives and communities with other children, particularly for one group of children growing up in a care arrangement combining residential and foster care in Norway. ... -
Young adults with disabilities and their transitions to adult life and services: A sociocultural analysis of parents’ perspectives on their involvement
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores parents’ perspectives on their involvement in their children’s transitions to adult life and services in the context of young adults with disabilities in Norway. Based on semi-structured interviews, the ... -
Young people and young adults’ experiences with child abuse and maltreatment: Meaning making, conceptualizations, and dealing with violence
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Exploring children and young people’s own understanding of experiences with abuse and maltreatment is an important part of taking their right to participation seriously. By applying a narrative theoretical framework, this ... -
Young people looking forward: imagined future and normative tensions in urban Norway
(Children & Society;, Journal article; Peer reviewed, 2020-10-26)We explore the meaning‐making practices of ‘little personal stories’ and ‘big societal stories’ in the imagined futures of 12‐ and 13‐year‐olds within Norway, known for its egalitarian ideals and welfare society. Using the ... -
Youth in Residential Facilities: “Am I Safe?,” “Do I Matter?,” and “Do You Care?”
(Residential Treatment for Children & Youth;Volume 40, 2023 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)Youth in residential facilities need to perceive that they are safe. Their perceptions of the quality of treatment and care they receive are affected by how staff behave toward and communication with them as well as by the ... -
Å beslutte med henblikk på risiko? Når politikken dytter ansvaret over på barnevernets ansatte
(Peer reviewed; Journal article, 2017)Artikkelens tema er hvordan barnevernet, gjennom sine kommunikative beslutninger, skaper praksis. Mer konkret har jeg undersøkt hvordan saksbehandlerne i barnevernets undersøkelser kommer fram til beslutninger gjennom å ... -
Å LEVE GODE LIV SOM SEG SELV. Sosialt arbeid i møte med ungdom som opplever kjønnsinkongruens
(Bachelor thesis, 2017)For meg handler en viktig del av sosialt arbeid om å bidra til at mennesker kan få leve gode liv som seg selv. I dagens samfunn er dette utfordrende for ungdom som opplever kjønnsinkongruens.Det forplikter oss som ... -
Å måtte «sitte på hendene» når foreldres omsorgskompetanse skal utredes
(Tidsskriftet Norges Barnevern;, Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne artikkelen er skrevet på bakgrunn av prosjektet Barne- og familiesentre: Utredning til hjelp og for hvem? I artikkelen utforsker vi hvilket syn på kunnskap som kommer til uttrykk i det nye mandatet til sentre for ... -
Å møte utfordrende barn i skolen
(Bachelor thesis, 2017)På alle skoler finner vi barn som er litt ekstra utforfrende, barn som vi er bekymret for og barn vi kanskje ikke helt vet hvordan vi skal hjelpe. Hva vil det si å være et barn med særlige behov eller et barn med ... -
Å ta empirien på alvor v.2.0.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen drøftes status og utfordringer vedrørende grunnlagstenkningen for kunnskap og vitenskap innen systemisk praksis. Bakgrunnen er en bekymring for at vårt fagfelt i hovedsak er inspirert av teorier hentet ... -
Å utvikle personlig kompetanse
(Bachelor thesis, 2017)Denne bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med avslutning av Bachelorstudiet i barnevern. Som barnevernspedagog skal jeg utføre sosialfaglig arbeid som i første rekke innebærer å samhandle med de jeg skal bistå, men ... -
Å vokse opp i en lavinntektsfamilie: Om konsekvenser av å vokse opp i en lavinntektsfamilie, og hvordan sosialarbeidere i Nav kan hjelpe lavinntektsfamilier
(Bachelor thesis, 2023)Denne oppgaven omhandler barn som vokser opp i lavinntektsfamilier. Oppgavens problemstilling: Hvilke konsekvenser kan det være av å vokse opp i en lavinntektsfamilie, og hvordan kan sosialarbeidere i Nav hjelpe ...