• Kompetanse, opplæring og mangfold 

      Enehaug, Heidi; Widding, Steinar (AFI Rapport 2011:6, Report, 2011)
      I denne rapporten diskuterer forskerne Enehaug, Heidi og Steinar Widding utfordringer som kan oppstå i mangfoldige arbeidsmiljøer. Det legges vekt på hvordan bedriftsintern språkopplæring kan brukes som et verktøy for ...
    • Kompetanse, opplæring og mangfold 

      Enehaug, Heidi; Widding, Steinar (AFI Rapport 2011:6, Research report, 2011)
      I denne rapporten diskuterer forskerne Enehaug, Heidi og Steinar Widding utfordringer som kan oppstå i mangfoldige arbeidsmiljøer. Det legges vekt på hvordan bedriftsintern språkopplæring kan brukes som et verktøy for ...
    • Kompetanse- og utdanningsbehov innenfor trygde- og arbeidsmarkedsetaten 

      Hellevik, Tale (NOVA Rapport 11/02, Research report, 2002)
      Det stilles stadig høyere krav til utdannelse i arbeidslivet. Dette gjelder også for offentlig forvaltning. Hvordan man kan sikre kvalifisert personell, er en stor utfordring både for etatene og for utdanningssystemet. ...
    • Kompetanse- og utdanningsbehov innenfor trygde- og arbeidsmarkedsetaten 

      Hellevik, Tale (NOVA Rapport 11/02, Research report, 2002)
      Det stilles stadig høyere krav til utdannelse i arbeidslivet. Dette gjelder også for offentlig forvaltning. Hvordan man kan sikre kvalifisert personell, er en stor utfordring både for etatene og for utdanningssystemet. ...
    • Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2010)
      I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning .
    • Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen 

      Spetalen, Halvor; Fossum, Hans-Oscar Sørheim; Kristiansen, Veronica Eker; Laugerud, Camilla Sundal; Solli-Sæther, Christian; Strøm, Kjetil Eiesland (Working paper, 2020-05-20)
      Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ...
    • Kompetanseheving i psykisk helsearbeid 

      Kari Ludvigsen; Helgesen, Marit (NIBR-notat 2004:135, Notat, 2004)
      Last ned gratis Notatet behandler den tverrfaglige videreutdanningen i psykisk helsearbeid og SEPREP tverrfaglig videreutdanning. Problemstillingen er hvordan videreutdanningene forholder seg til sentrale målsettinger i ...
    • Kompetanseheving i verdikjeden til småskala mat i Innlandet 

      Åse Lund Støen; Bjørnar Sæther (NIBR-notat 2006:134, Notat, 2006)
      Last ned gratis Notatet beskriver dagens ordninger for støtte til småskala matproduksjon og peker på noen trekk ved bedriftenes kompetansebehov. Det blir beskrivet en modell for hvordan et mulig kompetansesenter i form ...
    • Kompetanseintensive næringer og tjenester 

      Onsager, Knut; Gundersen, Frants; Langset, Bjørg; Sørlie, Kjetil (NIBR-rapport 2010:20, Report, 2010)
      Økt utdanningsnivå og vekst av kompetansearbeidsplasser er trekk ved kunnskapassamfunnets utvikling. I rapporten beskrives lokalisering og regional utvikling for yrkesbefolkningen med høgere utdanning samt for arbeidsplasser ...
    • Kompetanseløftet 2015 - kommunenes deltakelse 

      Helgesen, Marit; Inger Marie Stigen; Trond Tjerbo (NIBR-notat 2009:103, Notat, 2009)
      Last ned gratis Basert på resultatene fra surveyen til kommunene er kommunene svært positive til Kompetanseløftet 2015.Formålet med satsingen synes å være godt tilpasset behovet ute i kommunene og kommunene oppgir jevnt ...
    • Kompetanseløftet 2015 - Konsekvenser i kommunene? 

      Kvinge, Torunn (NIBR-notat 2015:102, Notat, 2015)
      Last ned gratis Som et ledd i Kompetanseløftet 2015 kan kommunene søke Fylkesmannen om tilskudd til utdanning og videreutdanning av personell, samt kursvirksomhet. I dette notatet studerer vi utvikling i antall personer ...
    • Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan 

      Spetalen, Halvor (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ...
    • Kompetansemobilisering og indre motivasjon. Betydningen av kompetansemobilisering og autonomi for indre motivasjon i jobb 

      Hansen, Martine Olstad; Vignes, Anna Frøyland (Master thesis, 2022)
      Organisasjoner investerer store ressurser i kompetanse for å skape verdi, men for at dette skal skje må kompetansen utnyttes på en gunstig måte. I denne masteroppgaven bidrar vi med en alternativ tilnærming til eksisterende ...
    • Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren. 

      Jacobsen, Nora Elise Rud (MAYP;2017, Master thesis, 2017)
      Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ...
    • Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet 

      Institutt for yrkesfaglærerutdanning (Research report, 2018)
      Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ...
    • Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering 

      Poppe, Christian; Borgeraas, Elling; Bakkeli, Nan Zou (Rapport;8-2020, Research report, 2020)
      Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ...
    • Kompetansestrategi og endringskapasitet i arbeidsinkluderingsbransjen. Har dette medført til endrede resultater ? 

      Mengkrok, Ann Christin (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven har som formål å belyse om arbeidsinkluderingsbedriftene (AI-bedriftene) har klart å endre sin kompetansestrategi sett i lys av konkurranseutsetting av tiltak og NAV sine endrede krav til forhåndsgodkjente ...
    • Kompetanseutvikling 

      Sund, Marit Sigrid (MAYP;2015, Master thesis, 2015)
      Problemstillingen i dette prosjektet er «Hvordan kan man legge til rette for kompetanseutvikling for lærere?». Hensikten med denne forskningen er å vise en måte å tilrettelegge for kompetanseutvikling for lærere. Jeg ...
    • Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet 

      Natland, Sidsel; Hansen, Helle Cathrine (Fontene forskning;7(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Artikkelen omhandler opplæringsprogrammet og oppfølgingsmodellen «Helhetlig, prinsippstyrt og metodisk tilnærming» (HPMT) i lys av kompetanseutvikling hos veiledere innen Kvalifiseringsprogrammet. HPMT ble utviklet ...
    • Kompetanseutvikling i kommunene 

      Hansen, Gunnar Vold; Ramsdal, Helge; Helgesen, Marit; Feiring, Marte (NIBR-rapport 2005:10, Report, 2005)
      Hovedobservasjonen er at kompetansen kommunene har innenfor feltet psykisk helsearbeid er høy og at kommunene både etterspør og dels tar initiativ til at allerede ansatt personale, skaffer seg relevant kompetanse. Kompetansen ...