Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet
Original version
Natland, S. & Hansen, H.C. (2014). Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet. Fontene forskning, 7(2) https://fontene.no/forskning/kompetanseutvikling-hos-veiledere-i-kvalifiseringsprogrammet-6.584.865436.9945ae1115Abstract
Artikkelen omhandler opplæringsprogrammet
og oppfølgingsmodellen «Helhetlig,
prinsippstyrt og metodisk tilnærming» (HPMT)
i lys av kompetanseutvikling hos veiledere
innen Kvalifiseringsprogrammet. HPMT ble
utviklet av Arbeids- og velferdsdirektoratet
som svar på et uttalt kompetansebehov
hos veilederne i Kvalifiseringsprogrammet
i forbindelse med opprettelsen av Nav.
Artikkelen er en kvalitativ analyse av
observasjons- og intervjudata med
veiledere i Kvalifiseringsprogrammet
som gjennomførte opplæring i HPMT.
Veiledernes kompetansebehov og
hvorvidt opplæring i HPMT har bidratt til
kompetanseutvikling er fokus for analysen.
Veilederne opplever seg tryggere og mer
kompetente i sitt oppfølgingsarbeid, men
funnene illustrerer ambivalens da det er
utfordrende å definere hva kompetansen
består i. Tolkningsarbeidet i artikkelen er
et forsøk på å fange opp kompleksiteten i
kompetansebegrepet: Funnene forstås i lys
av sosiokulturelle perspektiver på læring og
kompetanseutvikling og tolkes som uttrykk
for utvikling av yrkesrelevante ferdigheter,
handlingsberedskap og opplevelse av
personlig kontroll og innflytelse i forhold til
opplæringsprogram og konkret anvendelse
av modell. Analysen peker også på
betydningen av å forstå kompetanseutvikling
i et aktørperspektiv og å ta høyde for
praksishverdagens kravstruktur.