Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNatland, Sidselen_US
dc.contributor.authorHansen, Helle Cathrineen_US
dc.date.accessioned2015-03-11T10:14:48Z
dc.date.available2015-03-11T10:14:48Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationNatland, S. & Hansen, H.C. (2014). Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet. Fontene forskning, 7(2)en_US
dc.identifier.issn1890-9868en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1184058en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2456
dc.description.abstractArtikkelen omhandler opplæringsprogrammet og oppfølgingsmodellen «Helhetlig, prinsippstyrt og metodisk tilnærming» (HPMT) i lys av kompetanseutvikling hos veiledere innen Kvalifiseringsprogrammet. HPMT ble utviklet av Arbeids- og velferdsdirektoratet som svar på et uttalt kompetansebehov hos veilederne i Kvalifiseringsprogrammet i forbindelse med opprettelsen av Nav. Artikkelen er en kvalitativ analyse av observasjons- og intervjudata med veiledere i Kvalifiseringsprogrammet som gjennomførte opplæring i HPMT. Veiledernes kompetansebehov og hvorvidt opplæring i HPMT har bidratt til kompetanseutvikling er fokus for analysen. Veilederne opplever seg tryggere og mer kompetente i sitt oppfølgingsarbeid, men funnene illustrerer ambivalens da det er utfordrende å definere hva kompetansen består i. Tolkningsarbeidet i artikkelen er et forsøk på å fange opp kompleksiteten i kompetansebegrepet: Funnene forstås i lys av sosiokulturelle perspektiver på læring og kompetanseutvikling og tolkes som uttrykk for utvikling av yrkesrelevante ferdigheter, handlingsberedskap og opplevelse av personlig kontroll og innflytelse i forhold til opplæringsprogram og konkret anvendelse av modell. Analysen peker også på betydningen av å forstå kompetanseutvikling i et aktørperspektiv og å ta høyde for praksishverdagens kravstruktur.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFontene forskningen_US
dc.relation.ispartofseriesFontene forskning;7(2)en_US
dc.subjectKompetanseutviklingen_US
dc.subjectHPMTen_US
dc.subjectOpplæringen_US
dc.subjectOppfølgingsmodelleren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en_US
dc.titleKompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammeten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttps://fontene.no/forskning/kompetanseutvikling-hos-veiledere-i-kvalifiseringsprogrammet-6.584.865436.9945ae1115


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel