Kompetansemobilisering og indre motivasjon. Betydningen av kompetansemobilisering og autonomi for indre motivasjon i jobb
Abstract
Organisasjoner investerer store ressurser i kompetanse for å skape verdi, men for at dette
skal skje må kompetansen utnyttes på en gunstig måte. I denne masteroppgaven bidrar vi
med en alternativ tilnærming til eksisterende empiri av kompetansemobilisering og
motivasjon. Ved analyse av en tverrsnittsundersøkelse med sekundærdata undersøker vi
sammenhengen mellom kompetansemobilisering og indre motivasjon hos faste ansatte, og
presenterer et helhetlig bilde av kompetansemobilisering og autonomis rolle på
arbeidsplassen. Videre ser vi på om grad av autonomi påvirker sammenhengen mellom
kompetansemobilisering og indre motivasjon.
For å gjennomføre studien bruker vi data fra SSBs Levekårsundersøkelse om arbeidsmiljø
fra 2019. Resultatene viser at fast ansatte har høyere indre motivasjon ved høyere opplevd
kompetansemobilisering. Dette kan forklares av selvbestemmelsesteorien hvor behovet for
kompetanse er viktig for å skape indre motivasjon. Dette behovet kan bli tilfredsstilt gjennom
tilrettelegging av kompetansemobilisering. Våre resultater viser også at fast ansatte med høy
grad av autonomi på jobb påvirkes mindre av effekten opplevd kompetansemobilisering har
for indre motivasjon på jobb enn de som har lav grad av autonomi. Dette kan delvis forklares
av at behovet for autonomi og kompetansemobilisering varierer. Effekten av autonomi og
kompetansemobilisering på indre motivasjon er i stor grad avhengig av oppgavestrukturen.
Høy grad av autonomi er nyttig i utfordrende og kreative oppgaver, mens
kompetansemobilisering er nyttig i ensformige og rutinepregede oppgaver. Samtidig kan også
behovet for høy grad av autonomi og utnyttelse av kompetanse være ulikt hos medarbeidere
og det vil dermed være ulikt om en fast ansatt får høyere indre motivasjon eller ikke av
autonomi og kompetansemobilisering. In this study we apply an alternative approach to existing empirical evidence of competence
mobilization and motivation. By analyzing a cross-sectional survey with secondary data, we
provide a comprehensive picture of the link between competence mobilization and the role of
autonomy for employees in Norway and their intrinsic motivation at work. Furthermore, we
examine whether the degree of autonomy may influence the connection between competence
mobilization and intrinsic motivation.
By analyzing data from the Survey on Living Conditions - Working Environments 2019, we
find that full time employees have higher internal motivation through higher perceived
competence mobilization. This can be explained by the theory of self-determination where
necessary competence is important for creating inner motivation. This should be satisfied
through the facilitation of competence mobilization. Therefore, competence mobilization
contributes to intrinsic motivation. Our results also show that full time employees with a high
degree of autonomy at work are less affected by the effect perceived competence
mobilization has on intrinsic motivation at work than those with a low degree of autonomy.
This can be partly explained by the fact that the need for autonomy and competence
mobilization varies. The effect of autonomy and competence mobilization in intrinsic
motivation is largely dependent on the task structure. A high degree of autonomy is useful in
challenging and creative tasks, while competence mobilization is useful in monotonous and
routine tasks. At the same time, the need for a high degree of autonomy and utilization of
competence mobilization may also vary among employees. Hence, it will thus be different
whether a permanent employee receives higher intrinsic motivation or not of autonomy and
competence mobilization.