Kompetanse, opplæring og mangfold
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6156Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
- AFI rapport [363]
Sammendrag
I denne rapporten diskuterer forskerne Enehaug, Heidi og Steinar Widding utfordringer som kan oppstå i mangfoldige arbeidsmiljøer. Det legges vekt på hvordan bedriftsintern språkopplæring kan brukes som et verktøy for kompetanseheving og arbeidsmiljøutvikling til beste både for ledelsen og de ansatte. Innen de fleste bransjer krever bedriftene i dag av sine ansatte at deres skriftlige og muntlige norskferdigheter er slik at de har tilstrekkelig fleksibilitet til å kunne rullere mellom ulike arbeidsoppgaver og – funksjoner. Arbeidslivets krav til kompetanse, produktivitet, effektivitet, beherskelse av stadig mer avansert teknologi og rask omstillingsevne, gjør arbeidstakere som ikke behersker språket sårbare for utstøting og marginalisering når bedrifter nedbemanner eller innfører ny teknologi. At arbeidssøkere og ansatte med minoritetsbakgrunn har en god beherskelse av arbeidsrelatert norsk er en betingelse både for at bedriftene skal få dekket sitt bemanningsbehov og for å sikre inkludering i arbeids- og samfunnsliv. KOM-prosjektet (kompetanse, opplæring og mangfold) foregikk i 2008-2011 i fem bedrifter som alle hadde et stort innslag av ansatte med minoritetsspråklig bakgrunn. Hensikten var å identifisere betingelser for god praksis og barrierer i forbindelse med oppSteen, Arild Henrikt, organisering og videreutvikling av arbeidsrelaterte norskkurs. Hovedprosjektet var et samarbeidsprosjekt mellom Arbeidsforskningsinstituttet, NHO Mat og Drikke og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN). Bedriftene som har deltatt i prosjektet har vært Idun Industrier AS, Bakers AS, Nidar AS, Henning-Olsen Is as, Ringnes AS, Coca-Cola Drikker AS. I tillegg til rapporten fra prosjektet, foreligger ”Språkopplæring i bedrift – en veiviser”.