• Kompetanseoverføring i lærende organisasjoner. En kvalitativ studie av kompetanseoverføring i helse –og oppvekstsektoren. 

      Jacobsen, Nora Elise Rud (MAYP;2017, Master thesis, 2017)
      Masteroppgaven dokumenterer en studie om kompetanseutvikling og kunnskapsoverføring i to ulike institusjoner innen helse -og oppvekstsektoren. Kompetanse er mer enn ferdigheter eller kunnskap. Det handler om evnen til ...
    • Kompetansesenter for yrkesfag. Rapport fra forprosjektet 

      Institutt for yrkesfaglærerutdanning (Research report, 2018)
      Høsten 2016 vedtok høgskolestyret ved Høgskolen i Oslo og Akershus å spille inn en nasjonal satsning på yrkesfag til 2018-statsbudsjettets satsinger utenfor rammen. Satsningen inkluderer etablering av et kompetansesenter ...
    • Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering 

      Poppe, Christian; Borgeraas, Elling; Bakkeli, Nan Zou (Rapport;8-2020, Research report, 2020)
      Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ...
    • Kompetansestrategi og endringskapasitet i arbeidsinkluderingsbransjen. Har dette medført til endrede resultater ? 

      Mengkrok, Ann Christin (Master thesis, 2023)
      Denne oppgaven har som formål å belyse om arbeidsinkluderingsbedriftene (AI-bedriftene) har klart å endre sin kompetansestrategi sett i lys av konkurranseutsetting av tiltak og NAV sine endrede krav til forhåndsgodkjente ...
    • Kompetanseutvikling 

      Sund, Marit Sigrid (MAYP;2015, Master thesis, 2015)
      Problemstillingen i dette prosjektet er «Hvordan kan man legge til rette for kompetanseutvikling for lærere?». Hensikten med denne forskningen er å vise en måte å tilrettelegge for kompetanseutvikling for lærere. Jeg ...
    • Kompetanseutvikling hos veiledere i Kvalifiseringsprogrammet 

      Natland, Sidsel; Hansen, Helle Cathrine (Fontene forskning;7(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Artikkelen omhandler opplæringsprogrammet og oppfølgingsmodellen «Helhetlig, prinsippstyrt og metodisk tilnærming» (HPMT) i lys av kompetanseutvikling hos veiledere innen Kvalifiseringsprogrammet. HPMT ble utviklet ...
    • Kompetanseutvikling i kommunene 

      Hansen, Gunnar Vold; Ramsdal, Helge; Helgesen, Marit; Feiring, Marte (NIBR-rapport 2005:10, Report, 2005)
      Hovedobservasjonen er at kompetansen kommunene har innenfor feltet psykisk helsearbeid er høy og at kommunene både etterspør og dels tar initiativ til at allerede ansatt personale, skaffer seg relevant kompetanse. Kompetansen ...
    • Kompetanseutvikling i norsk biblioteksektor - En kritisk diskursanalyse 

      Kristung, Aleksander (Master thesis, 2016)
      Kompetanseutvikling var et stort og viktig tema i Bibliotekreform 2014, initiert av daværende ABM-utvikling. Det ble foreslått et kompetanseutviklingsprogram som skulle gi et samlet kompetanseløft for hele den norske ...
    • Kompetanseutvikling i Norske Fotballklubber 

      Nesse, Martin (Bachelor thesis, 2017-05)
      Oppgaven omhandler kompetanseutvikling i Norsk fotball. Studien belyser hvilken kunnskap klubbene anser som kjernekompetanse, samt hvilke kompetanseutviklingstiltak klubbene anvender. Funnene er basert på et kvalitativt ...
    • Kompetanseutvikling i selskaper - En internasjonal studie av bakenforliggende faktorer og økonomiske effekter 

      Grønberg, Linnea Irina; Nguyen, Maria Solheim (Master thesis, 2016)
      I denne masteroppgaven bidrar vi med en alternativ tilnærming til eksisterende empiri ved å gi et helhetlig bilde av kompetanseutviklingens rolle i selskaper, på tvers av kontinenter, landegrenser og bransjer. Vi undersøker ...
    • Kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter: et aksjonsforskningsprosjekt 

      Kristiansen, John (MAYP;2014, Master thesis, 2014)
      Denne rapporten dokumenterer et forsknings og utviklingsprosjekt om kompetanseutvikling i små og mellomstore bedrifter (SMB), gjennomført i samarbeid med bedrifter innen bygg- og anleggsbransjen hvor problemstillingen er: ...
    • Kompetanseutvikling som rekontekstualisering: Skoleledelse i spennet mellom horisontale og vertikale kunnskapsdiskurser 

      Kirkerud, Guro (Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-23)
      I denne artikkelen utforsker jeg ulike måter skoleledere rekontekstualiserer kompetanseutvikling. Med utgangspunkt i observasjons- og intervjudata fra fire skoleledere som omhandler hvordan de forholder seg til kunnskapsressurser ...
    • Kompetansevurdering og kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren 

      Tobiassen, Anita E.; Døving, Erik (Tidsskrift for velferdsforskning;17(1), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      Realkompetansevurdering innebærer at kompetanse opparbeidet gjennom erfaring blir dokumentert og anerkjent på linje med formell kompetanse. Basert på en spørreundersøkelse blant 213 medarbeidere i seks kommuner oppsummerer ...
    • Kompetent kapital og finansiering av innovative bedrifter i tidlige faser 

      Ove Langeland (NIBR-notat 2010:103, Notat, 2010)
      Last ned gratis Dette notatet behandler finansiering av innovative bedrifter i tidlige faser. Det belyser hvordan slike virksomheter finansierer sine ulike aktiviteter, hvilke kilder de bruker og hvilke problemer de har ...
    • Kompetente forbrukere? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)
      Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ...
    • Kompetente forbrukere? 

      Berg, Lisbet (Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)
      Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ...
    • Kompetente nyutdannede lærere: Et spørgsmål om gode lærerteam - eller om den rette mentorordning? 

      Raaen, Finn Daniel (Unge Pædagoger;(2), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Artikkelen pointerer at det er mulig å forstå hvorfor en inkluderende arbeidsplasskultur og faglig og emosjonelt støttende samarbeidsformer kan være minst like viktig for mestringsforventning og trygghet som hvor lenge man ...
    • Kompetente skoleledere og elevresultater : påvirker skolelederens formelle kompetanse den pedagogiske ledelsen? 

      Jahr, Ivar Michael (Master thesis, 2012)
      Arbeidet med denne oppgaven om rektors ledelse i forhold til nasjonale prøver har være en givende og lærerik prosess. Det har gitt meg innsikt og forståelse for interne prosesser i skolen og hvordan kompetent ledelse kan ...
    • Kompleksitet og interaksjon i kommunale tjenester til næringslivet i lys av endringer i kommunestruktur 

      Sverkmo, Inger Oddrun (MALKS;2016, Master thesis, 2016)
      Spørsmålet som stilles i denne oppgaven er hvordan aktører i de kommunale tjenestene og oppgavene overfor næringslivet opplever endringene som foreslås i kommunestruktur-reformen? Hvilken betydning får endringene for ...
    • Det kompliserte samarbeidet om utsatte barn og unge 

      Yngve Carlsson (NIBR-notat 2005:110, Notat, 2005)
      Last ned gratis Notatet inneholder en evaluering av tverretatlig aksjonsgruppe som i 2004 ble opprettet for å arbeide med utsatte barn og unge. Spesielt er forholdet mellom barnevernet og "de andre etatene" viet mye plass.