• Jeg liker penger og skulle gjerne hatt mer…. Samtaler med barn og unge om det å vokse opp i en kommersiell hverdag 

      Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 14-2000, Notat, 2000)
      Det skrives å snakkes mye om dagens unge og hvordan det er å vokse opp i dag. Mange voksne uttrykker bekymringer for de oppvoksende slekter. En av disse bekymringene knytter seg til det vi kan kalle kommersialiseringen av ...
    • Julegavehandel 1998 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 14-1998, Notat, 1998)
      Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ...
    • Julegaver 2012 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 18-2012, Notat, 2012)
      Denne landsrepresentative undersøkelsen omhandler praksiser, holdninger og regler knyttet til julegavegiving anno 2012. Deler av materiale vil derfor bli sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra 1992, 1998 og 2001. ...
    • Julens betydning 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 10-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 10-2004 Julen er en feiring av kvinnelige verdier og kjernefamilien. Eldre og generelt dårlig integrerte er blant dem som oftest ekskluderes fra feiringen. Julen er en feiring av kvinnelige verdier og kjernefamilien. ...
    • Kalendergaver 2012 

      Borch, Anita (Prosjektnotat 16-2012, Notat, 2012)
      Dette notatet omhandler nordmenns praksiser knyttet til julekalendre, både kalendre med ferdig utfylt innhold (godteri og annet) og selvlagde julekalendre med kalendergaver. Undersøkelsen viser at 57 % nordmenn oppga at ...
    • Kjønn og kommersielle uttrykk 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)
      Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ...
    • Klær for handikappede 

      Klepp, Ingun Grimstad; Hebrok, Marie; Vestvik, Marit (Prosjektnotat 4-2013, Notat, 2013)
      På oppdrag av Fjellrypa har SIFO sammenstilt dette prosjektnotatet, som er en gjennomgang av et utvalg relevant litteratur på temaet «klær for handikappede», samt relevante kommersielle aktører på markedet. Hensikten med ...
    • Kommersialisering og oppvekst 

      Bugge, Annechen Bahr; Kjørstad, Ingrid; Storm-Mathisen, Ardis (Report, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 10-2015 Tilknyttede prosjekter Kommersialisering av barn og unge
    • Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ...
    • Kropp, slanking og forbruk 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 9-2006, Notat, 2006)
      Kropp og helse er sentrale tema i dagens samfunn og i media, og mye av det daglige forbruket er kroppsrelatert. Derfor er det viktig å ha kunnskap om forbrukernes holdninger til disse tema. I SIFO-surveyen 2006 bad vi ...
    • Kroppsidealer og kroppspress blant noen kvinner i Oslo 

      Roos, Gun; Rysst, Mari (Prosjektnotat 5-2014, Notat, 2014)
      Dette notatet diskuterer kroppsidealer, kroppspress og praksiser for endring av utseende blant noen kvinner i Oslo. Tilknyttede prosjekter Kroppspress
    • Kundesentre og “inhouse” 

      Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2014, Notat, 2014)
      SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven ...
    • Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende 

      Lavik, Randi; Stø, Eivind (Arbeidsnotat 4-1998, Notat, 1998)
      Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for store forbrukergrupper ...
    • Låneopptak 1995-96. Husholdningenes atferd i lånemarkedet de siste to år 

      Poppe, Christian (Arbeidsnotat 6-1997, Notat, 1997)
      I det siste har spørsmålet om vi er på vei inn i en ny jappetid vært mye fremme i media. Parallelt med oppslag om sterkt økende boligpriser, stor aktivitet i lånemarkedet og vekst i det private forbruket, meldes det om ...
    • Levekår, livskvalitet og kreft 

      Borgeraas, Elling (Arbeidsnotat 11-1996, Notat, 1996)
      Dette notatet drøfter sammenhengen mellom kreft og økonomiske problemer. Hensikten er for det første å bidra til økt oppmerksomhet om kreftsykdommenes betydning for pasientene og deres familiers levekår. For det andre ...
    • Lidl og konkurranse 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 12-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 12-2004 Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten ...
    • Living in food insecurity – the experience of poor households of Cauca, Colombia 

      Dulsrud, Arne; Cano, Maria Gloria; Garcia, Miguel; Vega, Gilma Olaya (SIFO notat;3-2023, Report, 2023)
      Background: Food insecurity refers to a lack of access to guarantee enough food in terms of quantity, quality, use and stability. There are different causes of food insecurity, and the household food insecurity is one of ...
    • Lokale klær og lokal mat – Forbrukerholdninger 

      Laitala, Kirsi; Vittersø, Gunnar; Klepp, Ingun Grimstad (Prosjektnotat 5-2015, Report, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5 -2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Krus - økt utnyttelse av Norsk ull
    • Markedet for hvite/brunevarer i Norge 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 4-2007, Notat, 2007)
      Notatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentras ...
    • Market for wool sleepwear and beddring 

      Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Laitala, Kirsi (Notat;4-2015, Research report, 2015)
      The aim of this report is to give an overview of woolen sleepwear and bedding products that are available on the market. The analysis is made in three countries: Norway, Sweden and the UK. The work has been conducted by ...