Now showing items 140-159 of 174

    • Quality labels lost in everyday food consumption 

      Haugrønning, Vilde; Amilien, Virginie; Roos, Gun (Prosjektnotat nr. 8-2018, Working paper, 2018)
      De siste årene har antallet kvalitetsmerker for mat (KFM), som viser til særegne kvaliteter som smak og opprinnelse, økt i norske matbutikker. Disse merkene skal hjelpe forbrukere til å gjøre informerte valg når de handler ...
    • Reading into Norwegian Wool 

      Colburn, Mae (Project note no. 2-2012, Notat, 2012)
      Denne bibliografien skal gi leseren en oversikt over litteratur om norsk ull. Den legger vekt på ny litteratur, fokuserer på klestekstiler, og inkluderer kilder skrevet på både norsk og engelsk. Denne forskningen ble ...
    • Reduksjon i merverdiavgift på mat og alkoholfri drikke 1. januar 2005 – hva ble effekten? 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2005, Notat, 2005)
      Første januar 2005 ble merverdiavgiften på mat redusert fra 12 prosent til 11 prosent. Sammenlignet med desember 2004 med januar 2005, gikk imidlertid matvareprisene opp med 0,1 prosent (fra desember 2003 til januar 2004 ...
    • Reklame - en kilde til stadig ergrelse? 

      Slettemeås, Dag; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2006, Notat, 2006)
      En av tre reserverer seg nå mot uønsket reklame. Og TV- reklame er den reklamen som folk ergrer seg mest over. Hele 75% ergrer seg over denne. Her har en hatt en dramatisk økning siden 1990. Derimot ergrer folk seg nå ...
    • Salg av tobakk 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 3-2012, Notat, 2012)
      Nummer: 3-2012 Tilknyttede prosjekter Tobakksvarer
    • Sammenlignende test av 2 tekstilvaskepulver for farget tøy 

      Eilertsen, Kjersti; Vereide, Kari (Prosjektnotat 5-2010, Notat, 2010)
      SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på to utvalgte vaskemidler for farget tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er best. ...
    • Sammenlignende test av 2 tekstilvaskepulver for hvitt tøy 

      Vereide, Kari; Eilertsen, Kjersti (Prosjektnotat 4-2010, Notat, 2010)
      SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på to utvalgte vaskemidler for hvitt tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er best. ...
    • Sammenlignende test av 3 tekstilvaskepulver for hvitt tøy 

      Eilertsen, Kjersti (Prosjektnotat 8-2009, Notat, 2009)
      SIFO har på oppdrag fra Lilleborg gjennomført test på tre utvalgte vaskemidler for hvitt tøy. Utvalget er gjort av Lilleborg og resultatet viser hvilket av de testede vaskemidlene som ut fra de valgte testkriterier er ...
    • Sammenligning av priser mellom Norge og Sverige på enkelte merkevarer 

      Dulsrud, Arne; Lavik, Randi (Prosjektnotat 1-2003, Notat, 2003)
      Gjennomsnittlig er prisene på 24 merkevarer 21 prosent lavere i Sverige enn i Norge. De fles-te merkevarene er internasjonale merkevarer. Produkter som er mer enn 25 prosent billigere i Sverige enn i Norge er enkelte ...
    • Sammenligning av priser mellom Norge, Sverige og Danmark på enkelte merkevarer - 2010 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2011, Notat, 2011)
      Vi har sett på gjennomsnittsprisene på 27 merkevarer innen næringsmidler og 11 merkevarer av såkalt ”non food” fra mars 2010. Gjennomsnittlig var prisene på næringsmidler 7 prosent lavere i Sverige enn i Norge, og 13 prosent ...
    • SIFO-survey 2005 - 2015 

      Lavik, Randi (Report, 2015)
      Grafikk fra SIFO Survey 2005-2015 Husholdsøkonomi Tjenester Digitale medier Mat Forbrukernes holdninger, bevissthet, adferd og kompetanse Marked, varehandel, distribusjon Merkevarer til barn
    • Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen 

      Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)
      Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge
    • Smart technologies in connected homes – A 2019 Norwegian consumer survey 

      Slettemeås, Dag (SIFO Project Note;2019:06, Working paper, 2019)
      This report presents the results of a national representative survey, conducted in Norway, which focuses on consumers’ access to smart/connected products/systems at home. The survey also explores consumers’ experiences ...
    • Smarttelefon og bruk av mobilbaserte tjenester blant norske forbrukere 

      Helle-Valle, Jo; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 17-2012, Notat, 2012)
      Smarttelefonen har for alvor gjort sitt inntog i norske forbrukeres hverdag. I denne rapporten har vi primært tatt for oss tjenester/applikasjoner som lastes ned til smartmobilen og norske forbrukeres erfaringer med disse. ...
    • Standardbudsjettet 

      Unknown author (Prosjektnotat 7-2005, Notat, 2005)
      Dette prosjektnotatet søker å gi en systematisk oversikt over anvendelsen av Standardbudsjettet i eksterne miljøer. Vi har vært opptatt av hvem som bruker budsjettet, til hvilke formål og hvordan det faktisk anvendes. ...
    • Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger 

      Lavik, Randi (Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)
      De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ...
    • Sustainable corona life – Changes in consumption among Norwegian during the COVID-19 lockdown in 2020 

      Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Torjusen, Hanne (Notat;4-2021, Report, 2021)
      The results in this note are mainly based on data from a nationally representative survey conducted in December 2020 - February 2021. SIFO regularly conducts consumption surveys (SIFO surveys) which provide large amounts ...
    • Søndag som handledag 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat nr. 9-2017, Report, 2017)
      Dette notatet gir en oversikt over søndag som handledag med vekt på dagligvarer. Vi presenterer først den historiske utviklingen, deretter ser vi på forbrukernes holdninger til slike åpningstider. Videre viser vi at ...
    • Søndag- fortsatt en annerledesdag? 

      Jacobsen, Eivind; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2015, Notat, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr 2-2015 Tilknyttede prosjekter Søndagen - en annerledesdag?
    • Taxi-markedet: Tilslørte takster eller prisblinde passasjerer? 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 5-2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey