Reklame - en kilde til stadig ergrelse?
Notat
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/6019Utgivelsesdato
2006Metadata
Vis full innførselSamlinger
- SIFO Notat [171]
Sammendrag
En av tre reserverer seg nå mot uønsket reklame. Og TV- reklame er den reklamen som folk ergrer seg mest over. Hele 75% ergrer seg over denne. Her har en hatt en dramatisk økning siden 1990. Derimot ergrer folk seg nå mindre over reklame på plakater utendørs, og til en viss grad over reklame i ukeblad. Færre ergrer seg over postkassereklame, noe som trolig kan forklares med at folk er blir mer bevisste og i stadig større grad benytter muligheten til å reservere seg mot uønsket reklame. Det blir flere typer reklame i flere kanaler over tid. Det blir også mer skjult reklame, gjerne blandet med redaksjonelt stoff. Reklamen blir slik sett mindre synlig men likevel allestedsnærværende. Dette er spesielt problematisk i forhold til barn . Alt i alt bør det vel være et tankekors at mye av reklamen, som er mer eller mindre påtrengende, ergrer store deler av befolkningen. Ettersom mange typer reklame er som å skyte med hagle har det vært ønsket mer spisset reklameformidling for å treffe bedre. Dermed utvikles det i større grad former for skreddersydd reklame. Skreddersydd reklame kan muligens redusere irritasjonen over reklame fordi den blir mer relevant, men den kan samtidig bli et problem dersom den kommer på toppen av all annen reklame. Likevel må man ikke se bort fra at reklamen oppfyller enkelte forbrukerforventninger; den kan gi nyttig informasjon om tilbud og produkter og den har en viss underholdningsverdi. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey