Browsing SIFO Notat by Title
Now showing items 97-116 of 173
-
Kalendergaver 2012
(Prosjektnotat 16-2012, Notat, 2012)Dette notatet omhandler nordmenns praksiser knyttet til julekalendre, både kalendre med ferdig utfylt innhold (godteri og annet) og selvlagde julekalendre med kalendergaver. Undersøkelsen viser at 57 % nordmenn oppga at ... -
Kjønn og kommersielle uttrykk
(Prosjektnotat 3-2008, Notat, 2008)Dette notatet er skrevet på oppdrag av BLD forbrukeravdelingen som ønsket et innspill til Stortingsmelding om menn og likestilling. Notatet ser nærmere på eventuelle forskjeller i gutters og jenters forbruk og forbrukets ... -
Klær for handikappede
(Prosjektnotat 4-2013, Notat, 2013)På oppdrag av Fjellrypa har SIFO sammenstilt dette prosjektnotatet, som er en gjennomgang av et utvalg relevant litteratur på temaet «klær for handikappede», samt relevante kommersielle aktører på markedet. Hensikten med ... -
Kommersialisering og oppvekst
(Report, 2015)Nummer: Prosjektnotat nr. 10-2015 Tilknyttede prosjekter Kommersialisering av barn og unge -
Kommersiell oppvekst - noen tanker omkring kommersialiseringen og dens konsekvenser
(Prosjektnotat 7-2004, Notat, 2004)Nummer: 7-2004 Notatet tar opp ulike sider ved barn og unges oppvekst, både ulike sider av kommersialiseringen, slik som at barn og unge har blitt målgruppe, kjøpepress, men også hvordan foreldre forholder seg til ... -
Kropp, slanking og forbruk
(Prosjektnotat 9-2006, Notat, 2006)Kropp og helse er sentrale tema i dagens samfunn og i media, og mye av det daglige forbruket er kroppsrelatert. Derfor er det viktig å ha kunnskap om forbrukernes holdninger til disse tema. I SIFO-surveyen 2006 bad vi ... -
Kroppsidealer og kroppspress blant noen kvinner i Oslo
(Prosjektnotat 5-2014, Notat, 2014)Dette notatet diskuterer kroppsidealer, kroppspress og praksiser for endring av utseende blant noen kvinner i Oslo. Tilknyttede prosjekter Kroppspress -
Kundesentre og “inhouse”
(Prosjektnotat 3-2014, Notat, 2014)SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven ... -
Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende
(Arbeidsnotat 4-1998, Notat, 1998)Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for store forbrukergrupper ... -
Låneopptak 1995-96. Husholdningenes atferd i lånemarkedet de siste to år
(Arbeidsnotat 6-1997, Notat, 1997)I det siste har spørsmålet om vi er på vei inn i en ny jappetid vært mye fremme i media. Parallelt med oppslag om sterkt økende boligpriser, stor aktivitet i lånemarkedet og vekst i det private forbruket, meldes det om ... -
Levekår, livskvalitet og kreft
(Arbeidsnotat 11-1996, Notat, 1996)Dette notatet drøfter sammenhengen mellom kreft og økonomiske problemer. Hensikten er for det første å bidra til økt oppmerksomhet om kreftsykdommenes betydning for pasientene og deres familiers levekår. For det andre ... -
Lidl og konkurranse
(Prosjektnotat 12-2004, Notat, 2004)Nummer: 12-2004 Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten betydning for den generelle prisut-vikling, kanskje bortsett fra ølpriser i Sverige. Lidls etablering i Finland og Sverige synes å ha hatt liten ... -
Living in food insecurity – the experience of poor households of Cauca, Colombia
(SIFO notat;3-2023, Report, 2023)Background: Food insecurity refers to a lack of access to guarantee enough food in terms of quantity, quality, use and stability. There are different causes of food insecurity, and the household food insecurity is one of ... -
Lofoten som bærekraftig matdestinasjon. Innblikk fra et seminar og en rundtur
(SIFO-notat;2-2024, Report, 2024)Seminaret «Lofoten som bærekraftig matdestinasjon», organisert av OsloMet og referansegruppen i prosjektet S2Food-forsterk, fant sted en hel dag på Nyvågar hotell i Kabelvåg i september 2023. Dette notatet er en oppsummering ... -
Lokale klær og lokal mat – Forbrukerholdninger
(Prosjektnotat 5-2015, Report, 2015)Nummer: Prosjektnotat nr. 5 -2015 Tilknyttede prosjekter SIFO-survey Krus - økt utnyttelse av Norsk ull -
Markedet for hvite/brunevarer i Norge
(Prosjektnotat 4-2007, Notat, 2007)Notatet tar for seg konkurranseforholdene og forbrukerrettighetene i markedet for hvite/brunevarer i Norge. Vi definerer markedets størrelse ut fra to forskjellige kilder. Disse kildene brukes så til å beregne konsentras ... -
Market for wool sleepwear and beddring
(Notat;4-2015, Research report, 2015)The aim of this report is to give an overview of woolen sleepwear and bedding products that are available on the market. The analysis is made in three countries: Norway, Sweden and the UK. The work has been conducted by ... -
Maten blir mobil
(Prosjektnotat nr. 1-2017, Working paper, 2017)I denne rapporten ser vi nærmere på hvordan mat-/handleapper brukes i den norske befolkningen. Det finnes lite oversiktsdata på dette feltet, og stadig nye digitale og mobile løsninger lanseres i markedet. Denne rapporten ... -
Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje
(Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ... -
Menn og Husarbeid
(Prosjektnotat 9-2004, Notat, 2004)Nummer: 9-2004 I prosjektnotatet trekkes frem utvalgte studier av menn og omsorgsarbeid, studier av kvinner og husarbeid, og studier av hetero-file pars arbeidsfordeling. Aspekter ved slike studier sees som nyttige i ...