• Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England 

      Berg, Lisbet (Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)
      Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ...
    • National risk regimes in Norway, Sweden and Iceland 

      Throne-Holst, Harald; Slettemeås, Dag; Kvarnlöf, Linda; Tómmason, Bödvar (Notat;12-2015, Research report, 2015)
      This position paper is a deliverable from the first work package, WP 1 National risk regimes: The role of citizens, of the HomeRisk-project. The main aim of work package 1 is to identify the expectations and responsibilities ...
    • Noen reklamer ergrer mer enn andre 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2009, Notat, 2009)
      Dette notatet tar i hovedsak for seg resultater fra SIFO-surveyen som fokuserer på reklame. SIFO-surveyen er undersøkelser som gjennomføres noenlunde jevnlig, og der noen temaer går igjen, mens andre er nye. I undersøkelsen ...
    • Nordmenns holdninger til klimaendringer, medier og politikk 

      Austgulen, Marthe Hårvik (Prosjektnotat 4-2012, Notat, 2012)
      I dette prosjektnotatet tar vi for oss nordmenns holdninger til klimaendringer, medier, aktører i klimadebatten og klimapolitikk. Notatet er en deskriptiv presentasjon av en kvantitativ spørreundersøkelse gjennomført ...
    • Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018 

      Berg, Lisbet (Prosjektnotat nr. 1-2018, Report, 2018)
      I EU-kommisjonens siste markedsmonitor, publisert 12. oktober 2018, vurderes 40 markeder – 15 varemarkeder og 25 tjenestemarkeder – i 30 land, herunder Norge. De mest problematiske norske varemarkedene er: markedet for ...
    • Om matkultur... 

      Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)
      Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...
    • Omdømme og troverdighet 

      Jacobsen, Eivind (Prosjektnotat 5-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 5-2004 Tilknyttede prosjekter Organiseringen av produktsikkerhet og –risiko i en internasjonalisert matvarehandel
    • Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær? 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 11-2016, Report, 2016)
      Sentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester.  Det ...
    • Oppfattelser og anvendelser av begrepet bærekraftighet blant de norske delatkerne i HealthCat 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 12-2006, Notat, 2006)
      Nummer: 12-2006
    • Priser og endringer merverdiavgift for mat 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Prosjektnotat 8-2013, Notat, 2013)
      Dette prosjektnotatet bygger på scannerdata fra Nielsen Norge og konsumprisindeksen utgitt av Statistisk sentralbyrå. Hensikten med notatet er å sammenligne prisutviklingen i kiosk, bensinstasjon og servicehandelsmarkedet ...
    • Prispåslag for meierivarer 1983 -1999 

      Strand, Marit (Arbeidsnotat 12-2000, Notat, 2000)
      Dette notatet om marginberegninger på meierivarer er en del av prosjektet margin­undersøkelser for jordbruksbaserte matvarer. Delprosjektet har som hovedformål å kartlegge prisstrukturen i distribusjonskanalen fra produsent ...
    • Prisutvikling etter merverdireformen - to år etter 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 8-2003, Notat, 2003)
      Nummer: 8-2003 Tilknyttede prosjekter Pris og konkurranse
    • Prisutvikling i Norge og Sverige pr. juni 2005 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2005, Notat, 2005)
      Fra desember 2004 til mai 2005 gikk matvareprisene opp med 1.7 prosent. I samme periode årene før, fra desember 2003 til mai 2004, gikk matvareprisene opp med 1,4 prosent. Det vil si at matvareprisene gikk opp mer i en ...
    • Privatperson eller næringsvirksomhet? 

      Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Prosjektnotat nr. 10-2017, Report, 2017)
      Prosjektet som rapporteres i dette notatet fokuserer inn på problemstillinger knyttet til informasjonsbehov og -plikt, til de ulike aktørrollene i plattformmarkedene. SIFOs tidligere prosjekter og andre sentrale arbeider ...
    • Produktutvikling og sortimentspolitikk i kjedenes tid 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 12-1999, Notat, 1999)
      I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på noen av betingelsene for produkt- og sortimentsutvikling i det norske jordbruksbaserte matvaresystemet - fra jord til bord. Mens de foregående innleggene i stort mon har lagt ...
    • Professional and private clothing repair in Norway: scale and price examples 

      Berg, Lisbeth Løvbak; Laitala, Kirsi (SIFO project note;6-2023, Report, 2023)
      This project note is made to be used in the work of developing Product Environmental Footprint Category Rules (PEFCR) for Apparel and Footwear, more specifically for the working group that focuses on repairability of ...
    • Quality labels lost in everyday food consumption 

      Haugrønning, Vilde; Amilien, Virginie; Roos, Gun (Prosjektnotat nr. 8-2018, Working paper, 2018)
      De siste årene har antallet kvalitetsmerker for mat (KFM), som viser til særegne kvaliteter som smak og opprinnelse, økt i norske matbutikker. Disse merkene skal hjelpe forbrukere til å gjøre informerte valg når de handler ...
    • Reading into Norwegian Wool 

      Colburn, Mae (Project note no. 2-2012, Notat, 2012)
      Denne bibliografien skal gi leseren en oversikt over litteratur om norsk ull. Den legger vekt på ny litteratur, fokuserer på klestekstiler, og inkluderer kilder skrevet på både norsk og engelsk. Denne forskningen ble ...
    • Reduksjon i merverdiavgift på mat og alkoholfri drikke 1. januar 2005 – hva ble effekten? 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2005, Notat, 2005)
      Første januar 2005 ble merverdiavgiften på mat redusert fra 12 prosent til 11 prosent. Sammenlignet med desember 2004 med januar 2005, gikk imidlertid matvareprisene opp med 0,1 prosent (fra desember 2003 til januar 2004 ...
    • Reklame - en kilde til stadig ergrelse? 

      Slettemeås, Dag; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2006, Notat, 2006)
      En av tre reserverer seg nå mot uønsket reklame. Og TV- reklame er den reklamen som folk ergrer seg mest over. Hele 75% ergrer seg over denne. Her har en hatt en dramatisk økning siden 1990. Derimot ergrer folk seg nå ...