Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 231-250 av 321
-
«Norsk muntlig eller muntlighet i norsk? En kritisk analyse av hva lærere og elever vektlegger i utformingen av vurderingskriterier»
(Master thesis, 2016)Undersøkelsen tar utgangspunkt i at elever i norsk skole skal medvirke i vurderingen av eget arbeid i alle fag. I undersøkelsen inngår tre klasser på tre ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. Et sentralt funn er at elevmedvirkning ... -
Norskfagets litteraturdel etter årtusenskiftet – en tematisk analyse av læreplaner med utvalgt eksempel fra læreverket Kontekst
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om det er endringer i litteraturdelen av norskfaget i perioden etter årtusenskiftet. Problemstillingen jeg har hatt som retningslinje for undersøkelsen lyder som følger: «Er det ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Nynorsk som sidemål i eit lærarperspektiv: Ein kvalitativ studie av korleis tre norsklærarar oppfattar og arbeider med nynorsk som sidemål
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)denne masteroppgåva har eg søkt svar på problemstillinga «Korleis oppfattar norsklærarar nynorsk som sidemål i eit språkdidaktisk perspektiv?». Til problemstillinga høyrer tre forskingsspørsmål som lyder: • Kva verkar ... -
Nynorsk som sidemål på barnetrinnet - En kritisk diskursanalyse av nynorsk som sidemål i tre læreplaner i norsk
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven ønsker jeg å se på hvordan nynorsk som sidemål gis plass i undervisningen på barnetrinnet, samt hvordan dette kan ha endret seg fra L97, og frem til LK20. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i Norman ... -
Nyutdanna lærarars oppleving av rettleiing som ei støtte mot profesjonell utvikling
(Master thesis, 2020)Tema for denne studien er rettleiing av nyutdanna lærarar. Mange opplever det som utfordrande å vere ny i læraryrket. Rettleiing er eit av tiltaka som kan støtte opp om dei nye og bidra til at færre går ut av yrket. Eg har ... -
Nyutdannede læreres erfaringer knyttet til skole-hjem samarbeid
(Master thesis, 2020)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave i tilknytning til studieprogrammet Skolerettet utdanningsvitenskap ved OsloMet Storbyuniversitet, hvor mitt fagområde er profesjonspedagogikk. Oppgaven har som formål å produsere ... -
Om danning - Med fokus på Læreplanverket av 2020
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven skal svare på hvordan man kan forstå læreplanverket av 2020 som dannende. Forskerspørsmål som ligger til grunn for å kunne svare på problemstillingen er hvordan man kan gjenkjenne danning, hvilke ... -
Outside Steals Inside: A Multimodal and Ecocritical Analysis of Deborah Underwood and Cindy Derby’s Outside In
(Master thesis, 2023)This thesis examines the picturebook Outside In by Deborah Underwood and Cindy Derby (2020) in accordance with the ecocritical concepts of ecocitizenship and the pastoral. These concepts can be tied to the Norwegian core ... -
På hvilke måter kan gruppearbeid brukes for å fremme læring i kroppsøving - Et litteraturstudie
(Master thesis, 2021)Gruppearbeid er en vanlig del av dagens kroppsøvingsundervisning. Elevene deler seg inn i grupper eller par for å trene på idrettslige teknikker eller fysiske ferdigheter som er vanlig i kroppsøving. Men som Barker et al., ... -
Personlig livssyn i konflikt med undervisning om evolusjonsteori?
(Master thesis, 2018)Undervisning om evolusjon er, om en leser i litteraturen og ser til land som USA, et emne som for mange kan oppleves kontroversielt å undervise om. Debatten handler ofte om det å inkludere religiøse perspektiver som ... -
Perspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverige
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet ... -
Politisk deltakelse i demokrati: En analyse av lærebøkene i samfunnskunnskap for ungdomstrinnet utgitt av Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for M87, L97 og LK06
(Master thesis, 2016-05)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan politisk deltakelse i demokratiet behandles i lærebøker i samfunnskunnskap for ungdomsskolen. Jeg analyserer lærebøkene til Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for læreplanene av ... -
Problemløsning i norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen ----En sammenlignende studie av eksempler fra norske og kinesiske lærebøker i matematikk på ungdomsskolen
(Master thesis, 2018)Denne studien er en sammenligning av hvordan eksempler i utvalgte norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen presenterer problemløsning og problemløsningsmetoder. Problemstillingen i denne masteroppgaven ... -
Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet ... -
Psykisk helse og friluftsliv. Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet bruke friluftsliv for å forebygge psykisk uhelse i skolen?
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er psykisk helse og friluftsliv i ungdomsskolen. Utgangspunktet og formålet med studien er å bidra til økt kunnskap og forståelse knyttet til hvordan aktiv bruk av friluftsliv kan styrke den ... -
“Reading the word & reading the world”: Promoting the Interdisciplinary Topics in LK20 through Literature
(Master thesis, 2021)The new curriculum, LK20, has introduced three interdisciplinary topics that are to be integrated into all subjects: health and life skills, democracy and citizenship, and sustainable development. This thesis argues that ... -
Relativ alderseffekt og mestringsforventninger i matematikk - En kvantitativ studie av sammenhengen mellom relativ alderseffekt og mestringsforventninger i matematikk hos elever på 9.trinn i Norge
(Master thesis, 2021)Forskning viser at det er sammenheng mellom alder og prestasjon i matematikk i et og samme skolekull. De som er født tidlig på året ser ut til å ha et fortrinn i forhold til de som er født sent på året. Samtidig viser ... -
Religionsliteracy: En hermeneutisk begrepsundersøkelse
(Master thesis, 2021)Denne studien har gjennom en hermeneutisk begrepsundersøkelse analysert diskusjonen rundt religionsliteracy (engelsk: religious literacy) for på den måten løfte fram relevante refleksjoner rundt den akademiske faglegitimeringen ...