• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Problemløsning i norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen ----En sammenlignende studie av eksempler fra norske og kinesiske lærebøker i matematikk på ungdomsskolen

Yan, Qin
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Yan.pdf (6.272Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6233
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Abstract
Denne studien er en sammenligning av hvordan eksempler i utvalgte norske og kinesiske lærebøker i

matematikk for ungdomsskolen presenterer problemløsning og problemløsningsmetoder. Problemstillingen i

denne masteroppgaven har vært følgende: Hvilke forskjeller og likheter finnes i eksempler fra norske og

kinesiske lærebøker med hensyn til problemløsningsmetoder?

Jeg har brukt både kvalitative og kvantitative metoder. I tillegg har jeg brukt dokumentanalyse som

datainnsamlingsmetode. Jeg har analysert tre utvalgte norske lærebøker (Faktor 8, 9. 10) og seks obligatoriske

lærebøker fra Kina (Matematikk 7A, 7B, 8A, 8B, 9A, 9B). Analysen er utført for alle tre ungdomstrinn, men er

begrenset til eksempler med fokus på problemløsningsmetoder.

I den første delen av hjelpeundersøkelsen kommer jeg inn på noen elementer fra begge land sine læreplaner

som kan påvirke både læring og undervisning i problemløsning. I den andre delen av hjelpeundersøkelsen

sammenligner jeg både synlige og usynlige egenskaper til de norske og kinesiske lærebøkene ved å bruke

rammeverket til Hong og Choi og Veilande og tilpasser dette til min oppgave. I hovedundersøkelsen ser jeg

både på generelle metoder basert på Pólyas fire-fase modell og spesifikke problemløsningsheuristikker basert

på Kongelfs kodingsordning. Kodingsordningen består av kodingsinnholdsliste og kodingsmanual som er en

liste over ni problemløsningsmetoder med tilhørende beskrivelse, og blir tilpasset min analyse med 12

metoder.

Jeg oppdaget at de norske lærebøkene legger mer vekt på eksplisitt presentasjon av problemløsningsmetoder

enn de kinesiske, mens de kinesiske lærebøkene viser fire faser i problemløsningsprossesen mer eksplisitt

enn de norske. Lærebøkene har veldig lignende oppdeling av eksemplene og problemløsningsmetodene i de

tre hovedområdene i læreplanene. De kinesiske lærebøkene presenterer den mest utbredte distribusjonen av

metodebruken som omfatter bruk av alle problemløsningsmetoder, mens de norske lærebøkene presenterer

den mest konsentrerte distribusjonen med en dominert metode som utgjør over halvparten av totalt antall

metoder brukt. Bruken av problemløsningsmetoder i eksemplene er veldig ujevnt fordelt. I de norske og

kinesiske lærebøkene utgjør de fire mest brukte metodene 80-84% av totalt antall metoder brukt. Samtidig er

det stor forskjell mellom de kinesiske og norske lærebøkene, når det gjelder oppdelingen av disse mest brukte

metodene.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit