Problemløsning i norske og kinesiske lærebøker i matematikk for ungdomsskolen ----En sammenlignende studie av eksempler fra norske og kinesiske lærebøker i matematikk på ungdomsskolen
Master thesis
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6233Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien er en sammenligning av hvordan eksempler i utvalgte norske og kinesiske lærebøker i
matematikk for ungdomsskolen presenterer problemløsning og problemløsningsmetoder. Problemstillingen i
denne masteroppgaven har vært følgende: Hvilke forskjeller og likheter finnes i eksempler fra norske og
kinesiske lærebøker med hensyn til problemløsningsmetoder?
Jeg har brukt både kvalitative og kvantitative metoder. I tillegg har jeg brukt dokumentanalyse som
datainnsamlingsmetode. Jeg har analysert tre utvalgte norske lærebøker (Faktor 8, 9. 10) og seks obligatoriske
lærebøker fra Kina (Matematikk 7A, 7B, 8A, 8B, 9A, 9B). Analysen er utført for alle tre ungdomstrinn, men er
begrenset til eksempler med fokus på problemløsningsmetoder.
I den første delen av hjelpeundersøkelsen kommer jeg inn på noen elementer fra begge land sine læreplaner
som kan påvirke både læring og undervisning i problemløsning. I den andre delen av hjelpeundersøkelsen
sammenligner jeg både synlige og usynlige egenskaper til de norske og kinesiske lærebøkene ved å bruke
rammeverket til Hong og Choi og Veilande og tilpasser dette til min oppgave. I hovedundersøkelsen ser jeg
både på generelle metoder basert på Pólyas fire-fase modell og spesifikke problemløsningsheuristikker basert
på Kongelfs kodingsordning. Kodingsordningen består av kodingsinnholdsliste og kodingsmanual som er en
liste over ni problemløsningsmetoder med tilhørende beskrivelse, og blir tilpasset min analyse med 12
metoder.
Jeg oppdaget at de norske lærebøkene legger mer vekt på eksplisitt presentasjon av problemløsningsmetoder
enn de kinesiske, mens de kinesiske lærebøkene viser fire faser i problemløsningsprossesen mer eksplisitt
enn de norske. Lærebøkene har veldig lignende oppdeling av eksemplene og problemløsningsmetodene i de
tre hovedområdene i læreplanene. De kinesiske lærebøkene presenterer den mest utbredte distribusjonen av
metodebruken som omfatter bruk av alle problemløsningsmetoder, mens de norske lærebøkene presenterer
den mest konsentrerte distribusjonen med en dominert metode som utgjør over halvparten av totalt antall
metoder brukt. Bruken av problemløsningsmetoder i eksemplene er veldig ujevnt fordelt. I de norske og
kinesiske lærebøkene utgjør de fire mest brukte metodene 80-84% av totalt antall metoder brukt. Samtidig er
det stor forskjell mellom de kinesiske og norske lærebøkene, når det gjelder oppdelingen av disse mest brukte
metodene.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap