Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Issue Date
Now showing items 1-20 of 322
-
«Tallene går opp og ned, og jeg forstår ikke hva som skjer» : hvordan matematikkangst påvirker identifiseringer og posisjoneringer i den matematiske livsverden
(Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematikkangst påvirker elevers identitet, og hvordan den kan få konsekvenser for deres deltagelse innen matematikkundervisning. Problemstillingen for studien er ... -
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
(Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ... -
Choosing post-compulsory mathematics : a comparative study of students’ accounts of choosing mathematics in Norway and England
(Master thesis, 2013)The purpose of this master thesis is to interpret and compare Norwegian and English students’ accounts of choosing post-compulsory mathematics, to try to recognize cultural differences and similarities in the students’ ... -
Kroppen, mer enn et transportmiddel for hodet? - Om uteskole og kroppens betydning i læringsprosesser
(Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Oslo og Akershus, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i Idrett, Friluftsliv og ... -
Jenter og fotball: Hvordan gjør jenter kjønn på fotballbanen?
(Master thesis, 2014)Denne oppgavens hensikt er å undersøke hvordan jenter gjør kjønn på fotballbanen. Kunnskapen jeg søker i denne oppgaven vil gi en større forståelse av hvordan det er å være jente og samtidig være en del av et maskulint ... -
Lærerkursing og nabospråksdidaktikk: Hva rapporterer lærere om når det gjelder praksisendringer etter kursing i nabospråksdidaktikk?
(Master thesis, 2014)Ungdommer i Skandinavia forstår hverandre dårligere i dag enn for 30 år siden. Forpliktende avtaler er gjeldene på mange områder mellom de nordiske landene, også når det gjelder utdanning og undervisning. Norsk skole er ... -
Helse i kroppsøvingsfaget. «Hvordan forstås helse av kroppsøvingslærere?»
(Master thesis, 2014)Helse er et tema som stadig får større oppmerksomhet i ulike medier. Eksperter i kosthold og ernæring, samt idrettseksperter og teoretikere uttaler seg om at inaktiviteten øker og at vi sitter mer stille nå enn før. Mange ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i norsk skole - En todelt kvantitativ undersøkelse om ungdomsskoleelever og deres naturfaglærere
(Master thesis, 2015)Temaet for denne oppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling i ungdomsskolen, hvordan dette undervises, og hva slags holdninger ungdommer har til klima- og miljøutfordringer etter at FNs utdanningstiår for bærekraftig ... -
Lærerstudenters analyse av og refleksjon over egen matematikkundervisning - Bruk av kunnskapskvartetten gjennom en praksisperiode
(Master thesis, 2016)Formålet med denne kvalitative og empiriske masteroppgaven er å undersøke hvordan to lærerstudenter i matematikk gjennom sin første praksisperiode i andre studieår, benytter et teoretisk rammeverk, kunnskapskvartetten, til ... -
«Norsk muntlig eller muntlighet i norsk? En kritisk analyse av hva lærere og elever vektlegger i utformingen av vurderingskriterier»
(Master thesis, 2016)Undersøkelsen tar utgangspunkt i at elever i norsk skole skal medvirke i vurderingen av eget arbeid i alle fag. I undersøkelsen inngår tre klasser på tre ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. Et sentralt funn er at elevmedvirkning ... -
Bridging the Gap: Video Games as a Gateway to Motivation for Learning
(Master thesis, 2016)Throughout the last couple of years, the gap between pupils’ everyday lives and their education has become increasingly widened. This study attempts to investigate contemporary pupils’ motivation in school and how their ... -
Politisk deltakelse i demokrati: En analyse av lærebøkene i samfunnskunnskap for ungdomstrinnet utgitt av Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for M87, L97 og LK06
(Master thesis, 2016-05)Temaet i denne masteroppgaven er hvordan politisk deltakelse i demokratiet behandles i lærebøker i samfunnskunnskap for ungdomsskolen. Jeg analyserer lærebøkene til Aschehoug, Cappelen Damm og Gyldendal for læreplanene av ... -
Aktiviteter med lav puls og liten kraft i kroppsøvings- og breddeidrettsfaget. «Hvilke opplevelser og erfaringer peker seg ut som meningsfulle for lærer og elever i aktiviteter med lav puls og liten kraft?»
(Master thesis, 2017)Jeg har som lærer i videregående skole, vært opptatt av å lære bort yoga, qigong, massasje, dans og avspenningsteknikker, men også opplevd at verdien av aktivitetene har vært omdiskutert i praksisfeltet. I kroppsøvingslitteraturen ... -
Lærerne og demokratimandatet Et lærerperspektiv på demokratiopplæringen og opplæring til demokratisk medborgerskap Masteroppgave
(Master thesis, 2017)Demokratimandatet og opplæring til demokratisk medborgerskap er en essensiell del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan demokratimandatet kan fortolkes og realiseres på ... -
Et alternativt kommunikasjonsmønster i matematikksamtalen
(Master thesis, 2018)Det er liten tvil om at kommunikasjon er en viktig del av matematikkfaget på skolen. Det berører alle elevene og er en viktig forutsetning for læring. Samtidig viser forskning at det finnes store forbedringspotensialer når ... -
En kvalitativ studie om hvordan skoleledere legitimerer kroppsøvingsfaget i skolen
(Master thesis, 2018)Hensikt: Hensikten med denne masteroppgaven har vært å undersøke kroppsøvingsfagets legitimering i skolen blant skoleledere, og bidra med økt kunnskap om hvordan det legitimeres da dette er tema som det er forsket lite ... -
Rørsleglede i kroppsøvingsfaget - Ein kvalitativ studie av elevar sine erfaringar med rørsleglede i kroppsøvingsfaget.
(Master thesis, 2018)Denne undersøkinga rettar seg mot føremålet om livslang rørsleglede i kroppsøvingsfaget. Det er elevar sine erfaringar med rørsleglede i kroppsøvingsfaget eg har vore interessert i å undersøke, og problemstillinga for ... -
Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk En studie om elevers syn på nivådifferensiering
(Master thesis, 2018)”Nivådeling og matematisk selvoppfatning: en analyse av åtte faglig svake elever og deres syn på nivådifferensiering i matematikk” er en kvalitativ studie av åtte elever på 6. Trinn og deres syn på nivådifferensiering. ... -
Dannelse blant kroppsøvingslærerstudenter - En tversnittstudie av kroppsøvingslærerstudenters dannelse.
(Master thesis, 2018)Problemstilling: «Hvor viktig er dannelse for kroppsøvingslærerstudenter ved en av Norges største høyskoler?». Her er jeg både interessert i å undersøke hvordan dannelsen ser ut til å gjøre seg gjeldende for studentene ...