Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 1-20 of 322
-
22. juli som undervisningsinnhold i skolen
(Master thesis, 2020)Masterprosjektet «22. juli som undervisningsinnhold i skolen» skisserer hvilke didaktiske muligheter som ligger i et gitt undervisningsopplegg om 22. juli. Oppgaven tar utgangspunkt i den danningsteoretiske didaktikken til ... -
22. juli: et bidrag til demokratiopplæringen mot voldelig ekstremisme
(Master thesis, 2021)Masterprosjektet tar for seg hvordan terrorhendelsene 22. juli 2011 kan brukes i samfunnsfag på grunnskolen, for å bidra i forebyggingsarbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne studien har jeg hatt mer ... -
Adaptive læringsverktøy for matematikk og fagfornyelsen
(Master thesis, 2021)Denne studien tar for seg hvordan bruken av det adaptive læringsverktøyet, Multi Smart Øving, blir praktisert i skolen, og hvilke faktorer som påvirker hvordan lærerne tar i bruk dette verktøyet. Studien tar også for seg ... -
Aktiviteter med lav puls og liten kraft i kroppsøvings- og breddeidrettsfaget. «Hvilke opplevelser og erfaringer peker seg ut som meningsfulle for lærer og elever i aktiviteter med lav puls og liten kraft?»
(Master thesis, 2017)Jeg har som lærer i videregående skole, vært opptatt av å lære bort yoga, qigong, massasje, dans og avspenningsteknikker, men også opplevd at verdien av aktivitetene har vært omdiskutert i praksisfeltet. I kroppsøvingslitteraturen ... -
Algebraisk tenkning på barnetrinnet
(Master thesis, 2020)Jeg har undersøkt i hvilken grad matematikklærere på barnetrinnet er forberedt på å jobbe med algebra som et av kunnskapsområdene i matematikk i den nye læreplanen som innføres høsten 2020. Dette har jeg gjort ved å ... -
Algebraisk tenkning på småtrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om algebraisk tenkning på småtrinnet. Arbeidet er gjort i Danmark. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan tilrettelegger og forstår lærere algebraisk tenkning på småtrinnet? For å finne ut av dette ... -
Allmenndannelse i kroppsøvingsfaget. En kvalitativ studie av hvordan kroppsøvingslærere på videregående skole legger opp til allmenndanning i sin undervisning
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven er temaet allmenndanning i kroppsøving. Formålet er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere på videregående skole legger til rette for allmenndanning i sin undervisning. Grunnlaget for funnene i studien ... -
«Alt er mulig. Om du virkelig vil, så klarer du det»., Ungdomsskoleelevers motivasjon ved bruk av micro:bit i naturfagundervisning
(Master thesis, 2022)Programmering og naturfaglig kompetanse er viktig for fremtidens samfunn. Programmering har fått økt fokus i norsk skole etter LK20. I tillegg ansees algoritmisk tenkning, som blant annet kan utvikles ved programmering, ... -
Alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving; En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelser av alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Flere studier antyder at det både er avvik mellom hva elevene opplever i kroppsøving i forhold til hva elevene ønsker og at kroppsøvingsfaget ikke treffer alle slik det presenteres i dag (Säfvenbom, Haugen & ... -
Analyse av populærmusikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har til hensikt å belyse hvordan analyse av populærmusikk gjennomføres på ungdomstrinnet. Innledningsvis blir mine tanker rundt valget av tema til denne oppgaven, samt tidligere forskning og sentral ... -
Andre verdenskrig i Nord-Norge: En studie om andre verdenskrig i Nord-Norge gjennom lærebøker og i undervisningen på ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Problemområde: Andre verdenskrig er ikke kun et svært viktig didaktisk tema i skolen, det er også fortellingen om vår tids største sivilisatoriske sammenbrudd. Andre verdenskrig er full av fortellinger, både internasjonale, ... -
Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen ... -
Arbeid med sosiovitenskapelige kontroverser for å fremme kritisk tenkning hos elever på ungdomstrinnet - en casestudie
(Master thesis, 2023)Kritisk tenkning har blitt en viktig ferdighet i dagens samfunn og i skolen. Flere forskere har sett på arbeid med sosiovitenskapelige kontroverser som egnet for å fremme kritisk tenkning hos elever. Hensikten med denne ... -
At vi utdanner digitale barn, det er det ingen tvil om: En fenomenologisk studie rundt bruken av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunkt i bruken av digitale verktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen. Da bruken av pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskoleopplæringen, har denne studien som ... -
Ballspill i kroppsøving. En kvalitativ studie av hvordan fem lærere på ungdomsskolen legitimerer bruken ballspill i deres undervisningspraksis i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Ballspill i kroppsøving er det overordnede temaet for denne mastergradavhandlingen. Ballspill og idrettsaktiviteter har i lang tid blitt sett på som en sentral del av det elevene skal lære og erfare i kroppsøving. Dette ... -
Begreper i naturfag: en studie i hvordan lærere arbeider med begreper i naturfag
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en undersøkelse som søker å belyse arbeidet som gjøres med begreper i naturfagsundervising i videregående skole. For å undersøke dette har det blitt gjort en kvalitativ undersøkelse som har benyttet seg ... -
Bli med inn i teksten. Aksjonslæring på mellomtrinnet med høytlesning som utgangspunkt for arbeid med litterær kompetanse
(Master thesis, 2023)Mitt engasjement som lærer gjelder hele eleven og hens erfaringsverden og mitt mandat er å finne elevens potensiale og fremme elevens utvikling. For meg blir den naturlige konsekvensen å dyrke frem en leseglede i et ... -
Breddeidrett - ulike praktiseringer og tilpasninger: En kvalitativ studie av breddeidrettslæreres oppfatning og undervisningspraksis i breddeidrett i lys av fagfornyelsen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt det valgfrie programfaget breddeidrett på utdanningsprogrammet idrettsfag. Gjennom kvalitative fokusgruppeintervjuer med breddeidrettslærere fra tre ulike skoler har jeg undersøkt ... -
Bridging the Gap: Video Games as a Gateway to Motivation for Learning
(Master thesis, 2016)Throughout the last couple of years, the gap between pupils’ everyday lives and their education has become increasingly widened. This study attempts to investigate contemporary pupils’ motivation in school and how their ... -
Bruk av estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet. En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med estetiske læringsprosesser på småskoletrinnet
(Master thesis, 2021)Bruk av estetiske læringsprosesser er et aktuelt tema og omtales som en sentral og integrert del av skolens innhold i en rekke offentlige dokumenter. St.meld. nr. 39 (2002–2003) (s. 12) fremhever at «… estetiske læreprosesser ...