• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Algebraisk tenkning på småtrinnet

Fjelltveit, Vera
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
323_43467149_2.pdf (1.141Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8707
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [316]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om algebraisk tenkning på småtrinnet. Arbeidet er gjort i Danmark. Mitt

forskningsspørsmål er: Hvordan tilrettelegger og forstår lærere algebraisk tenkning på småtrinnet?

For å finne ut av dette har jeg valgt å bruke kvalitativ forskningsmetode. Jeg har valgt å gjøre

klasseromsobervasjon og intervju med fire danske lærere. Under observasjonen fokuserer jeg på fire

områder innen algebraisk tenkning. Disse områdene er også underbygget i mitt teoretiske rammeverk

(Kiran, 2007, Rivera, 2006, Knuth, m.fl, 2016). Hvordan læreren:

A) Tilrettelegger for en eller flere generaliseringsstratgier.

B) Presenterer en relasjon mellom to størrelser.

C) Hjelper elevene til å oppdage og se mønstre.

D) Arbeider med ukjente eller størrelser som varier.

Resultatet viser fire forskjellige måter å tilrettelegge for algebraisk tenkning på småtrinnet. Lærerne

integrerer algebraisk tenkning i stor grad inn i deres undervisning. Det er forskjellig hvor mye de fokuserer

på de ulike områdene nevnt ovenfor. Forståelsen av begrepet algebraisk tenkning er også nokså ulikt.

Undervisningsoppleggene kan vise at det er mulig for yngre elever å forstå variabler og variasjoner i

matematikken. Det ene undervisningsopplegget er i en dansk tredjeklasse. Her tilrettelegger læreren for et opplegg som

medfører at elevene bruker flere generaliseringsstratgier. Det viser til at elever forstår og kan bruke

symbolspråk i tidlig alder hvis læren fokuserer på forståelse. Det blir også drøftet om det egentlig er

nødvendig at læreren tilrettelegger for symbolspråk for at elevene skal forstå den algebraiske tenkningen.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Serie
SKUT;2019

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit