Algebraisk tenkning på småtrinnet
Abstract
Denne oppgaven handler om algebraisk tenkning på småtrinnet. Arbeidet er gjort i Danmark. Mitt
forskningsspørsmål er: Hvordan tilrettelegger og forstår lærere algebraisk tenkning på småtrinnet?
For å finne ut av dette har jeg valgt å bruke kvalitativ forskningsmetode. Jeg har valgt å gjøre
klasseromsobervasjon og intervju med fire danske lærere. Under observasjonen fokuserer jeg på fire
områder innen algebraisk tenkning. Disse områdene er også underbygget i mitt teoretiske rammeverk
(Kiran, 2007, Rivera, 2006, Knuth, m.fl, 2016). Hvordan læreren:
A) Tilrettelegger for en eller flere generaliseringsstratgier.
B) Presenterer en relasjon mellom to størrelser.
C) Hjelper elevene til å oppdage og se mønstre.
D) Arbeider med ukjente eller størrelser som varier.
Resultatet viser fire forskjellige måter å tilrettelegge for algebraisk tenkning på småtrinnet. Lærerne
integrerer algebraisk tenkning i stor grad inn i deres undervisning. Det er forskjellig hvor mye de fokuserer
på de ulike områdene nevnt ovenfor. Forståelsen av begrepet algebraisk tenkning er også nokså ulikt.
Undervisningsoppleggene kan vise at det er mulig for yngre elever å forstå variabler og variasjoner i
matematikken. Det ene undervisningsopplegget er i en dansk tredjeklasse. Her tilrettelegger læreren for et opplegg som
medfører at elevene bruker flere generaliseringsstratgier. Det viser til at elever forstår og kan bruke
symbolspråk i tidlig alder hvis læren fokuserer på forståelse. Det blir også drøftet om det egentlig er
nødvendig at læreren tilrettelegger for symbolspråk for at elevene skal forstå den algebraiske tenkningen.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap