LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
Nye registreringer
-
Cape Town Teachers; Drivers for change? A study of the teachers’ role in addressing gender-based challenges in classrooms, Cape Town, South Africa
(Master thesis, 2020)Despite attempts by the government, non-governmental organizations and various institutions to achieve gender equality in South Africa, major challenges remain. Femicide, rape, abuse, gender-based violence and discrimination ... -
Tidlig innsats som systemisk strategi i skolen: En kvalitativ casestudie på ledernivå ved grunnskolene i én kommune
(Master thesis, 2020)Tidlig innsats i skolen er tema for avhandlingen. Fra utdanningspolitisk hold er tidlig innsats et sentralt prinsipp for skolers pedagogiske virksomhet. Forskningsdesignet er et casedesign, rettet mot én kommunes strategiske ... -
Er nivådeling fremtidens differensieringsmodell? En kvalitativ studie av læreres erfaringer med og betraktinger om nivådeling i matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke betraktninger lærere har om nivådelt undervisning i matematikk. Datamaterialet baserer seg på fire ungdomsskolelærere. Grunnlaget for oppgavens resultater bygger på ... -
Rolleutprøving med VR-briller i religionsundervisningen
(Master thesis, 2021)Målet med denne studien har vært å forske på bruken av VR-briller og 360-videoer i KRLE- faget og hvordan disse kan bidra til å ta andres perspektiv via innlevelse i rollen som en religiøs. Undervisningsdesignet er ... -
På hvilke måter kan gruppearbeid brukes for å fremme læring i kroppsøving - Et litteraturstudie
(Master thesis, 2021)Gruppearbeid er en vanlig del av dagens kroppsøvingsundervisning. Elevene deler seg inn i grupper eller par for å trene på idrettslige teknikker eller fysiske ferdigheter som er vanlig i kroppsøving. Men som Barker et al., ... -
Lærere i en digital skolehverdag: valg og begrunnelser knyttet til nettbrettbruk.
(Master thesis, 2021)Formålet med denne undersøkelsen har vært å finne ut hvilke valg lærere tar og hva slags begrunnelser som ligger bak valgene med tanke på bruk av digitale læringsverktøy. Oppgaven er avgrenset til bruk av nettbrett og ... -
Muntlig kompetanse i fagsamtaler hvor elevene samtaler i grupper uten lærer
(Master thesis, 2021)Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale og muntlig kompetanse. Selv om det finnes mye forskning på muntlighet generelt, er det relativt få studier som tar for seg muntlighet i fagsamtaler hvor ... -
Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen ... -
Hva ligger til grunn for kroppsøvingslæreres undervisningspraksis og deres syn på faget? En kvalitativ undersøkelse av fem kroppsøvingslærere på én videregående skole
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet tar utgangspunkt i fem kroppsøvingslærere på én videregående skole. Studien sikter på å belyse hvilke faktorer som har betydning for deltakernes undervisningspraksis og syn på kroppsøvingsfaget. ... -
Deep Learning - Deep Waters? A Study of Deep Learning in the Norwegian Middle School
(Master thesis, 2021)This thesis explores the term deep learning and its position in the Norwegian school. The term was introduced in the renewal of the curriculum in 2020 and is now a part of teachers’ classroom practice. The purpose of the ... -
Adaptive læringsverktøy for matematikk og fagfornyelsen
(Master thesis, 2021)Denne studien tar for seg hvordan bruken av det adaptive læringsverktøyet, Multi Smart Øving, blir praktisert i skolen, og hvilke faktorer som påvirker hvordan lærerne tar i bruk dette verktøyet. Studien tar også for seg ... -
«Det var sykt gøy, hvor forvirra vi var i begynnelsen, men sakte satte puslespillet sammen.» En kvalitativ studie av elevers interaksjon med en motstandsfylt tekst i litterære samtaler med eller uten eksplisitt didaktisk ramme
(Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elever på 10.trinn interagerer med en motstandsfylt tekst i litterære samtaler med eller uten eksplisitt didaktisk ramme. Studien er basert på en kvalitativ metode. ... -
«Du må være en tiger-mamma!» En kvalitativ studie om flerspråklige foreldres erfaringer med skolens inkluderingsarbeid for barn med utviklingshemming
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave knyttet til masterstudiet i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk ved OsloMet Storbyuniversitetet. I dette studiet er hensikten å sette søkelys ... -
«Hvorfor skal vi undervise fag på fag, når fagene egentlig ikke er livet? Det er jo ikke fag i livet …» - En kvalitativ studie av iverksetting av livsmestring som tverrfaglig tema i skolen
(Master thesis, 2021)Høsten 2020 trådte ny læreplan i kraft, og folkehelse og livsmestring skal nå iverksettes som et av tre tverrfaglige temaer i skolens opplæring. Psykisk helse er et økende folkehelseproblem, og forskning viser at skolen ... -
Matematikklærere og spesialpedagogers samarbeid om elever i matematikkvansker
(Master thesis, 2021)Oppgavens problemstilling lyder slik: Hvordan opplever matematikklærere og spesialpedagoger samarbeid om elever i matematikkvansker? For å besvare problemstillingen er oppgaven avgrenset og tar utgangspunkt i to ... -
En kvalitativ studie av lærere på friluftslivlinjer sin mening om hva som er en god friluftslivlærer på folkehøgskolen.
(Master thesis, 2021)Formålet med dette studiet er å undersøke friluftslivslærere som arbeider på friluftslivlinjer på folkehøgskolen sine tanker og meninger om hva som er en god friluftslivslærer på folkehøgskolen. Ifølge folkehøgskoleloven ... -
"Nei, det kan nok hende at jeg ikke tenker nok på det..." - om demokrati, medborgerskap og mangfold
(Master thesis, 2021)Demokratiteori beskriver hvilke intensjoner som bør ligge til grunn og formålet med demokrati- og medborgerskapsundervisning. Likevel er det ikke entydig hvordan denne undervisningen skal se ut i skolen. I denne masteroppgaven ... -
Lek – og lekende tilnærming i norskfagets begynneropplæring
(Master thesis, 2021)I et historisk perspektiv har alltid lek vært en del av den norske skolen og norske læreplaner, men i variert grad og med ulikt fokus. I masteremne begynneropplæring har lek – og lekende tilnærming vært et helt sentralt ... -
En kvalitativ studie om læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som utsettes for omsorgssvikt
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg en kvalitativ undersøkelse av læreres tanker og erfaringer rundt det forebyggende arbeidet med barn som blir utsatt for omsorgssvikt. Bakgrunnen for valg av tema handler om å kunne se nærmere ... -
Storyline: Veien til autentisk læring om bærekraftig utvikling? En kvalitativ studie av hvordan Storyline kan legge til rette for autentisk lærng om bærekraftig utvikling i tverrfaglig samarbeid.
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling kan sies å være en av vår tids største samfunnsutfordringer. Bærekraft har i stor grad blitt overlatt til naturfagene, og flere studier viser tendenser til at det er miljødimensjonen som dominerer ...