Muligheter i multiplikasjon
Abstract
Denne oppgaven handler om multiplikasjon ved 4. trinn i barneskolen. Min problemstilling: Hvilken rolle kan rike oppgaver spille for utvikling av forståelse i multiplikasjon? Den nye læreplanen LK20 viser at elevene må kunne mer enn bare algoritmer, og at de skal kunne utforske og finne fram til metoder selv. En utforskende matematikkundervisning legger vekt på at elevene får muligheten til å forstå matematiske sammenhenger, begreper og begrepsstrukturer. Målet er at de skal utvikle en relasjonell forståelse (Skemp, 2006). Tradisjonelt kan matematikk være et fag preget av pugging av algoritmer. Oppgaver er et av lærerens viktigste verktøy i å veilede elevene i deres læring, og typen oppgave er derfor av betydning for elevenes læring. Rike oppgaver er oppgaver som tillater ulike løsningsstrategier. De skal støtte kreativitet, resonnering og kommunikasjon. Rike oppgaver er en oppgavetype som kan benyttes i arbeidet med den nye læreplanen. I min studie vil jeg presentere teori og tidligere forskning om utforskende matematikk, multiplikasjon, strategier og rike oppgaver. I tillegg ser oppgaven på forskjellige typer forståelse i matematikk. I metoden vil jeg velge ut rike oppgaver og sette de inn i en kontekst som danner et undervisningsforløp. Dette skal gjennomføres som en klasseromsstudie. Empirien vil være elevenes løsninger, feltnotater og video. Disse metodene er typiske metoder i forbindelse med kvalitativ forskning i klasserommet. Når det gjelder å kategorisere elevløsningene, vil jeg benytte et rammeverk basert på Sherin og Fuson (2005). Jeg har identifisert flere problemløsningsstrategier som elevene benyttet gjennom fire problemløsningsoppgaver. I denne studien varierer elevenes valg av strategier fra å benytte en intuitiv metode som å telle alt, til avansert utnyttelse av den distributive lov. Resultatene av studien viser at elever i denne studien benytter et rikt utvalg av strategier, og kan løse multiplikasjonsoppgaver de ikke har automatisert.