Hvordan forstår lærere prestasjonspress blant elever på ungdomsskolen?
Abstract
I mediebilde og gjennom undersøkelser blant ungdom fremkommer det jevnlig at elever opplever et prestasjonspress på skolen i dag. Formålet med denne studien er å øke kunnskap om lærerens opplevelse av dette antatte prestasjonspresset på ungdomsskolen, og hvordan de arbeider med dette. Jeg ønsker å kartlegge hvordan lærere i skolen i dag opplever og iverksetter forebyggende tiltak knyttet mot denne utfordringen. Jeg har på bakgrunn av dette valgt følgende problemstilling for studien: ”Hvordan forstår lærere prestasjonspress blant elever på ungdomsskolen?” For å svare på problemstillingen blir det i teorikapitlet benyttet litteratur om prestasjonspress, stress, vurdering og målstruktur, psykisk helse, livsmestring og forebyggende tiltak for prestasjonspress i skolen i dag. Videre blir det vist til studiens kvalitative forskningsdesign, der det er gjennomført fem semistrukturerte, individuelle forskningsintervjuer med lærere fra ungdomsskolen. Målet med intervjuene er å se på hvilken erfaring lærerne har, og hvordan de tilrettelegger skoledagen for elever som opplever et prestasjonspress. Oppsummert viser intervjuene med lærerne at de opplever at prestasjonspresset til elevene kan knyttes opp mot hvordan vurdering er lagt opp i skolen. Vurderingen blir sett i sammenheng med prestasjonssituasjoner og i forbindelse med inntak til videregående skole. Utenfor skolen viser lærerne til et forventningspress som elevene kan oppleve fra sine foresatte, samt en økt individualisering i samfunnet, noe som kan høyne elevenes forventninger til seg selv. Lærerne trekker også fram at arbeidet med psykisk helse kan være viktig i forbindelse med elevenes opplevde prestasjonspress, og en måte å arbeide med psykisk helse blir vist til som livsmestring i skolen. Som forebyggende tiltak trakk lærerne fram relasjonsarbeid i skolen, læringsmiljøet sin påvirkning, skole-hjem samarbeid og samarbeid med interne og eksterne ressurser i skolen.
In the media and through surveys among youth, it appears at regular intervals that students experience performance pressure daily at school. The purpose of this study is to increase knowledge about the teachers’ experience of performance pressure in secondary school. I want to study how teachers in school experience and implement preventive measures related this challenge. Based on this, I have chosen the following thesis for this project: “How do teachers perceive performance pressure among students in secondary school?” To answer this thesis, the theory chapter use literature on performance pressure, stress, assessment and goal structure, mental health, life skills and preventive measures for performance pressure. Furthermore, the study’s qualitative research design is shown. It is five semi-structured, individual interviews with teachers from the secondary school. The aim of the interviews is to study which experiences the teachers have, and how they organize teaching for students who experience performance pressure. In summary, the interviewed teachers express that they feel that the students’ performance pressure can be linked to how assessment is set up in the school. The assessment is seen in connection with performance situations, and also in connection with admission to upper secondary school. Outside of school, the teachers express a pressure connected to expectations that students may experience from their parents. As well as an increased individualisation in the society today, which can raise students’ expectations of themselves. The teachers also point out that teaching the students about their mental health can be important in connection with the students’ perceived performance pressure, and a way of working with mental health is with “life skills” in school. As preventive measures, the teachers highlighted relations between teachers and students and amongst the students as well, the influence of the learning environment, school-home cooperation and cooperation with internal and external resources in school.