Å lære å være lærer - En kvalitativ analyse av veiledning av nyutdannede lærere
Abstract
Tema for denne oppgaven er veiledning av nyutdannede lærere. Veiledning er et at flere tiltak som støtter nye lærere, og som kan bidra til at flere nyutdannede blir værende i yrket. Dette er en studie med hvor jeg har intervjuet fire informanter. Informantene har fortalt hvordan har fungert i deres tilfelle, og hvilken betydning det har hatt for dem. Det har vært sentralt å finne ut hvordan veiledning legger til rette for profesjonell utvikling. Resultatene fra studien er knyttet til veiledning i skolen. Veiledning er beskrevet som et møte mellom den nyutdannede læreren, heretter kalt veisøker, og den erfarne læreren som gjennomfører veiledning, heretter kalt veileder. Møtet mellom disse partene kan sees i sammenheng med sosiokulturell læringsteori. Videre har jeg brukt sentral teori om veiledning, profesjonell utvikling og lærerrollen i studien. For å finne ut hvordan veisøkerne har opplevd at veiledningen har fungert, har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming på undersøkelsen. De fire informantene har jobbet 1-3 år på ulike ungdomsskoler i Oslo kommune. Alle har fått et veiledningstilbud av en kollega som har fungert som veileder på deres skoler. Funnene viser at veiledningen har bidratt til både økt læring og økt trivsel på arbeidsplassen. Informantene har hatt noen å forholde seg til, og de har opplevd at de har kunnet henvende seg til noen som har erfaring med skolen og skoleverket. Det har ført til at informantene har hatt opplevelsen av at de kunne ta del i kollegafellesskapet og trygghet i hvordan de kunne håndtere utfordringer i lærerrollen. For mange av de nyutdannede lærerne har veiledningen hatt positivt effekt for deres utvikling og læring, som er nettopp formålet med veiledningen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Funnene viser videre at bare en av fire veisøkere hadde systematiske møter med en kvalifisert veileder, og at resterende selv tok kontakt med veileder ved behov. Til tross for dette, påpeker samtlige veisøkere at de har hatt stort utbytte av veiledningen og at det har bidratt til økt trivsel og trygghet på arbeidsplassen.
The theme of this assignment is the guidance of newly graduated teachers. Guidance is one of several measures that support new teachers and can contribute to retaining more of them in the profession. I have conducted a study with four informants. These informants have shared their experiences regarding how guidance has worked for them and its significance. It has been crucial to determine how guidance facilitates professional development. The results from the study I conducted are related to guidance in the school context. Guidance is described as a meeting between the newly graduated teacher, hereafter referred to as the "seeker," and the experienced teacher providing guidance, hereafter referred to as the "mentor." This interaction can be viewed in the context of socio-cultural learning theory. Furthermore, I have employed central theories on guidance, professional development, and the role of teachers. I conducted a qualitative investigation to understand how the seekers have perceived the effectiveness of the guidance. I interviewed four teachers, all of whom have worked for 1-3 years in various secondary schools in the Oslo municipality. Each of them has received guidance from a colleague who served as a mentor at their respective schools. The findings indicate that the guidance has contributed to both increased learning and well-being in the workplace. The informants had someone to turn to, and they felt they could seek advice from someone with experience in education and the school system. This led to the teachers feeling that they could actively participate in the collegial community and gain confidence in handling challenges. For many of the newly graduated teachers, the guidance had a positive impact on their development and learning, which is precisely the purpose of guidance (Kunnskapsdepartementet, 2017). The findings also reveal that only one out of four seekers had regular meetings with a qualified mentor, while the rest reached out to their mentors as needed. Nevertheless, all seekers emphasize that they greatly benefited from the guidance, contributing to increased well-being and confidence in the workplace.