Lesekurs på ungdomsskolen – økt lesekompetanse med lesekurs på 10.trinn?
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elever som strever med leseforståelse og leseflyt kan ha effekt av et intensivt lesekurs. I tillegg har jeg undersøkt hvordan et lesekurs kan påvirke motivasjonen og mestringstroen til elevene som deltar. Problemstillingen er: Hvordan kan et tilrettelagt lesekurs bidra til å styrke lesemotivasjon og leseferdigheter hos en gruppe elever på 10. trinn? Rammen rundt prosjektet er teori om Helhetslesing, i tråd med Hagtvet et al. (2015). Som forskningstilnærming har jeg brukt kvalitativ metode med kartleggingstester, observasjon og intervju. Innsamlede data er analysert med fokus på forskningsspørsmålene og prosjektet har to hovedfunn. Det ene tyder på at et intensivt lesekurs, selv så sent som på ungdomsskolen, gir positiv effekt på elevenes leseflyt, leseforståelse, motivasjon og mestringstro. Selv om kursets varighet er for kort til at man kan stadfeste varig endring, kan elevene bruke økt motivasjon og mestringstro videre i fellesundervisningen. Det kan stilles spørsmålstegn ved testene som brukes før og etter kurs og om disse tas med for kort mellomrom og om de har god nok kvalitet. Det andre funnet tyder på at intensive lesekurs med trygghet, forutsigbarhet og samtaler med lærer bidrar til å skape motiverte og engasjerte elever.
The purpose of this master's thesis is to investigate whether students who struggle with reading comprehension and reading fluency can benefit from an intensive reading course. In addition, I have investigated how a reading course can affect the motivation and self-confidence of the students who participate. The research question is: How can a facilitated reading course contribute to strengthening reading motivation and reading skills in a group of 10th grade students? The framework for the project is the theory of Holistic Reading, in line with Hagtvet et al. (2015). As a research approach, I have used qualitative methods with mapping tests, observation and interviews. The collected data has been analyzed with a focus on the research questions and the project has two main findings. One suggests that an intensive reading course, even as late as middle school, has a positive effect on students' reading fluency, reading comprehension, motivation and self-efficacy. Although the duration of the course is too short to confirm a lasting change, pupils can use their increased motivation and self-efficacy in joint lessons. It is questionable whether the tests used before and after the course are taken at too short intervals and whether they are of sufficient quality. The second finding suggests that intensive reading courses with security, predictability and conversations with the teacher help to create motivated and engaged pupils.