• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeid med muntlighet i klasserommet - En systematisk oversikt over forskning på feltet.

Ingebrigtsen, Astrid
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Ingebrigtsen_skut2021.pdf (1.021Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2977874
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [316]
Abstract
I denne masteroppgaven rettes det fokus mot muntlighet i klasserommet gjennom følgende problemstilling: Hvordan arbeides det med muntlighet i klasserommet i perioden etter innføringen av LK06? For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av metoden systematisk oversikt. Denne metoden innebærer i første omgang systematiske litteratursøk etter eksiterende forskning på feltet, deretter en kvalitetsvurdering av relevante studier for så å sammenfatte disse. Jeg har totalt endt opp med ni studier som tar for seg muntlighet i klasserommet. Studiene er en blanding av kvalitative studier i form av intervjuer med lærere og elever, klasseromsobservasjoner, og kvantitative studier i form av spørreundersøkelse med lærere. Den eldste studien baserer seg på datamateriale som er samlet inn i 2007, mens den nyeste studien består av datamateriale fra 2019. Ett av mine hovedfunn er at framføringer dominerer som muntlig arbeidsform i klasserommet. Det blir nevnt andre muntlige arbeidsformer som debatt og rollespill, men dette er som oftest unntaket. Elevene får lite veiledning fra lærer underveis i arbeidsprosessen knyttet til muntlig arbeid. Når det gjelder tilbakemeldinger fra lærer på muntlige vurderingssituasjoner er de ofte generelle og positive. I drøftingsdelen ser jeg på disse funnene i lys av den nylig innføre læreplanen, LK20.
 
The theme in this master thesis is oracy in the classroom through the following research question: How do we teach oracy in the classroom after the introduction of LK06? I have used systematic review as the method to answer the research question. This method demands systematic search after existing research. Then a quality check of relevant studies and a summary. In total I have nine research studies about oracy in the classroom. The studies have different methods, from qualitative methods with interviews with students and teachers, classroom observation, to quantitative methods using surveys. The different studies have collected data from 2007 to 2019. One of my main findings are that oral presentations dominate in the classroom. Other oral activities are rare, but some are mentioned like debate and role play. During the work process, teachers tend to lack guidance to the students. When it comes to feedback from teachers after an oral assessment situation, the feedback is often positive and general.
 
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit