Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 256-275 av 322
-
Samfunnsfag – et fag av mange fag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanen for samfunnsfag fastslåes det at de fire hovedområdene i faget, ‘Utforskeren’, historie, geografi og samfunnskunnskap, skal ses i sammenheng og utfylle hverandre. Denne oppgaven har som hensikt å undersøke ... -
Sammenligning av matematikkoppgaver fra TIMSS med norske matematikklærebøker for ungdomstrinnet: En analyse av matematikkoppgaver i lys av rammeverk for matematisk forståelse og kompetanse
(Master thesis, 2022)Dette forskningsprosjektet er en matematikkdidaktisk masteravhandling som tar for seg en sammenligning av matematikkoppgaver fra den internasjonale undersøkelsen TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study ... -
Seksualitet, følelser og relasjoner i Rune Belsviks "Verdas søtaste turist"
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker: På hvilken måte fremstilles seksualitet, følelser og relasjoner i Rune Belsviks roman Verdas søtaste turist (2014) og hvem er bokens impliserte leser? Forfatteren skriver om sex på en ærlig ... -
Selvreguleringsvansker og fysisk aktivitet - En kvalitativ studie om årsakssammenhenger mellom elevenes selvregulering og fysisk aktivitet i skolen
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven tar for seg problemstillingen rundt hvorvidt fysisk aktivitet kan ha en positiv innvirkning på barn med selvreguleringsvansker. Jeg ser også på hvilke andre goder fysisk aktivitet fører med seg gjennom ... -
Skjønnlitteraturens danningspotensiale i begynneropplæringen
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masterstudien er å undersøke hvordan bruken av skjønnlitteratur i begynneropplæringen kan legge til rette for elevenes danning. Her vil jeg se nærmere på hvordan ulike faktorer som valg av litteratur, ... -
Skjønnlitteraturens læringspotensial - begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur sett i lys av danning og literacy
(Master thesis, 2022)Problemstillingen i denne masteroppgaven er: På hvilken måte kan man forstå læreplanverkets begrunnelser for bruk av skjønnlitteratur i norskfaget i lys av danning og literacy, og hvordan kan disse begrunnelsene kobles til ... -
Skolens demokratimandat - i spenningsfeltet mellom legitimering og problematisering
(Master thesis, 2020)Denne oppgavens hovedanliggende er å drøfte det potensielle paradokset i skolens demokratiopplæring som omhandler legitimering og problematisering. På den ene siden skal skolen legitimere den demokratiske samfunnsordenen, ... -
Skoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer. Hva forventes det at elever sitter igjen med etter en slik skoletur, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventningene?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven inngår som en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Masteravhandlingen tar for seg skoleturer til tidligere døds- og ... -
Skriving i samfunnsfag. - Ein analyse av empati og historiemedvit i oppgåvetekstar og elevtekstar på 7. trinn
(Master thesis, 2018)Skriving som grunnleggjande ferdigheit er eit klart satsingsområde i skulen i dag. Medan dei fleste studiar kring skriveoppgåver i skulen i stor grad dreier seg om testar og eksamensoppgåver, er det i følgje Otnes (2015)i ... -
Sosial kompetanse - Hvordan tilrettelegger og fremmer lærere sosial kompetanse i undervisningen?
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven utforsker jeg hvordan lærere fremmer og tilrettelegger for utvikling av elevenes sosiale kompetanse i undervisningen på mellomtrinnet. Gjennom denne studien får du belyst betydningen av sosial kompetanse ... -
Sosial kompetanse gjennom fysisk aktivitet hos elever med autismespekterforstyrrelse i tilrettelagte spesialgrupper. En kvalitativ studie av læreres erfaringer og perspektiver
(Master thesis, 2022)Resultater fra en NOU-rapport (2020:1) og en rapport fra Nordahl-utvalget (2018) peker på at det ofte er manglende kvalitet i innholdet i spesialundervisning. Funn fra rapportene viser også at flere lærere og assistenter ... -
Sosiomatematiske normer og betydningen av lærerens spørsmål
(Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke ulike sosiomatematiske normer og om disse er forskjellig fra klasse til klasse med en og samme lærer. Studien tar utgangspunkt i to klasser på videregående skole; teoretisk ... -
Spesialpedagogers relasjonsarbeid i skolen. En kvalitativ studie om hvordan spesialpedagoger arbeider med å etablere og opprettholde relasjoner til elevene
(Master thesis, 2020)Relasjoner er en svært viktig del av skolehverdagen, og for barn med spesielle behov er relasjonene ofte av enda større betydning (Drugli, 2012, s. 44). Hensikten med dette forskningsarbeidet har derfor vært å se på ... -
Språkets betydning: En analyse av fagplanene i norsk 1997-2020. Fra "jeg arbeider" til "jeg reflekterer"
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven behandler kompetansemålene i fagplanen i norsk i læreplanene fra 1997, 2006, 2013 og 2020. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke syn på kunnskap og dannelse en finner i disse kompetansemålene i ... -
Språkreisen - en reise i det norske dialektlandskapet: Utviklingen av brettspill for norskfaget på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2021)I forbindelse med masteroppgaven har jeg utviklet brettspillet Språkreisen – en reise i det norske dialektlandskapet. Brettspillet er laget for ungdomsskolen, og er ment som et supplement eller alternativ til mer tradisjonell ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Standpunktkarakter i naturfag: Læreres praksis, og hvordan denne samsvarer med intensjoner i nasjonale styringsdokumenter
(Master thesis, 2018)Oppgaven er et resultat av et ønske om å belyse det arbeidet som blir gjort når læreren setter standpunktkarakter i naturfag. Problemstillingen som ble lagt til grunn for arbeidet var: Hvordan arbeider lærere med fastsetting ... -
Storyline: Veien til autentisk læring om bærekraftig utvikling? En kvalitativ studie av hvordan Storyline kan legge til rette for autentisk lærng om bærekraftig utvikling i tverrfaglig samarbeid.
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling kan sies å være en av vår tids største samfunnsutfordringer. Bærekraft har i stor grad blitt overlatt til naturfagene, og flere studier viser tendenser til at det er miljødimensjonen som dominerer ... -
A study of teachers’ understanding of English oral competence in lower secondary school in Norway. "Their oral competence is good and communicative"
(Master thesis, 2022)This thesis has teachers’ understanding of oral competence in English as its focus. The central thesis question that this project attempts to answer is: “How is English oral competence understood by teachers in lower ... -
"Styrken i tilbakemeldinger". En kvalitativ studie av hvordan fire elever bruker tilbakemeldinger til å endre utkast.
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever bruker tilbakemeldinger til å endre tekst Dette har jeg gjort i forankring av Opplæringslova §3-1 som sier: Elevar (…) har rett til vurdering. Retten til vurdering ...