Alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving; En kvalitativ studie av ungdomsskoleelevers opplevelser av alternative bevegelsesaktiviteter i kroppsøving
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9143Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Flere studier antyder at det både er avvik mellom hva elevene opplever i kroppsøving i forhold til hva elevene ønsker og at kroppsøvingsfaget ikke treffer alle slik det presenteres i dag (Säfvenbom, Haugen & Bulie, 2014; Moen, Westli, Brattli, Bjørke og Vaktskjold, 2018; Tangen & Nordahl, 2019; Fagrell et al.,2012). De største avvikene mellom elevenes ønske og opplevelse av kroppsøvingsinnhold finner vi i alternative bevegelsesaktiviteter, som oppleves sjeldent eller aldri i følge Moen et al. (2018). Formål: Denne masteravhandlingen ønsker å undersøke om kroppsøvingsfaget kan bidra til at flere ungdomsskoleelever opplever motivasjon og bevegelsesglede hvis aktivitetsinnholdet i kroppsøving endres fra tradisjonelle idrettsaktiviteter til alternative bevegelsesaktiviteter. Problemstilling: Hvordan opplever ungdomsskoleelever kroppsøvingsfaget om alternative bevegelsesaktiviteter får større plass som undervisningsaktivitet? Teori: Forskningsprosjektet har teoretisk forankring i Deci og Ryan sin selvbestemmelsesteori (1985). Dette er en sosialkognitiv motivasjonsteori som bygger på at mennesket gjennom evolusjonen har utviklet indre ressurser for atferdskontroll og hvordan disse kan reguleres gjennom tilfredstillelse av tre psykologiske grunnbehov hos oss mennesker, behovet for kompetanse, tilhørighet og selvbestemmelse. Metode: Forskningsprosjektet er gjennomført som et aksjonsforskningsinspirert case-studie hvor jeg har brukt kvalitative intervjusamtaler som undersøkelsesmetode. På forhånd utarbeidet jeg en kroppsøvingstime med den alternative bevegelsesaktiviteten parkour, som deretter ble gjennomført under «normale» omstendigheter av en kroppsøvingslærer i praksisfeltet. Intervjusamtalene ble gjennomført på ungdomsskoleelever som hadde deltatt i undervisningen, med fokus på å undersøke deres opplevelser av parkour og tanker om slike aktiviteter som en del av kroppsøvingsfaget i fremtiden. Resultat: Ungdomsskoleelevene ønsker at alternative bevegelsesaktiviteter skal få større plass i fremtidig kroppsøving, men ikke på bekostning av tradisjonelle idrettsaktiviteter. Parkour er en aktivitet som i følge elevene bidrar til at flere elever får muligheten til å oppleve mestring ved at bevegelseskompetanse utover idrettsferdigheter får anerkjennelse, noe det normalt sett ikke får. Indikasjoner viser at alternative bevegelsesaktiviteter kan bidra til å redusere bevegelsesvegring hos elever uten allsidig bevegelseskompetanse, samtidig som elevene også opplever bevegelsesbegrensninger i form av sosial sammenligning. Background: Studies suggest a discrepancy between what the students experience in Physical education (PE) in relation to what they want. It also shows that PE activity subject doesn´t strike everyone as it is presented today (Säfvenbom et al., 2014; Moen et al., 2018; Tangen & Nordahl , 2019; Fagrell et al., 2012). The greatest discrepancies between students’ desire and experience of PE is found in alternative sports, which are rarely or never used according to studies from Moen et al. (2018). Purpose: This project aims to investigate if the PE subject can help secondary school students to experience joy and motivation based on using alternative sports instead of traditional sports as activity content in PE. Research question: How do Norwegian secondary school (10th grade) students experience the PE profession if alternative sports are being more included as teaching activities? Theory: This research project has a theoretical foundation in Deci and Ryan's self-determination theory (1985). This is a social-cognitive theory of motivation based on the fact that, throughout evolution, humans have developed inner resources for behavioral control and how these can be regulated through the satisfaction of three psychological basic needs. The need of competence, relatedness and autonomy. Method: The research project is conducted as an action research-inspired case study where I used qualitative interviews as a research method. In advance, I worked out a PE lesson with the alternative movement activity parkour, which was then conducted under "normal" circumstances by a physical exercise teacher in the practice field. Students who participated in the class where then interviewed, focusing on their experience of parkour and thoughts on such activities as part of the PE profession in the future. Results: Norwegian secondary school (10th grades) students wants alternative sports to be more included as activities in PE in the future, but not on the expense of traditional sport activities. Results show that parkour, according to the students, contributes to more students having the opportunity to experience sense of achievement in mastery thorough motion skills. It also gives students recognition of movement competence beyond sport skills, which normally gets the most attention in PE. Indications show that alternative sports can help students to reduce fear of being active, but on the other side some students also experience movement restriction in the form of social comparison.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap