Dannelse blant kroppsøvingslærerstudenter - En tversnittstudie av kroppsøvingslærerstudenters dannelse.
Abstract
Problemstilling: «Hvor viktig er dannelse for kroppsøvingslærerstudenter ved en av
Norges største høyskoler?». Her er jeg både interessert i å undersøke hvordan
dannelsen ser ut til å gjøre seg gjeldende for studentene og om det er noen
forskjeller mellom årstrinnene. Teoretisk grunnlag: Oppgaven baserer seg på Klafkis
kritisk-konstruktive dannelsesteori og didaktikk. Hensikten med oppgaven er å
kartlegge kroppsøvingslæreres dannelse. Metode: det er benyttet kvantitativ metode
i studien, med tversnittstudie som design. Empirien er etterprøvd med eksplorativ
faktoranalyse og det er faktorene som til slutt dannet resultatgrunnlaget og dermed
også grunnlaget for diskusjonen av funnene. Dataen som er benyttet i studien
baserer seg på datainnsamling i form av spørreskjema. Det er
kroppsøvingslærerstudenter ved en av landets største lærer- og faglærerutdanninger
som har besvart undersøkelsen. Studentene går en bachelorgrad hvor alle årstrinn
er undersøkt. Resultater: studien antyder at dannelsesfaktorene ser ut til å være
viktig for studentene. Det ser imidlertid ut til at material kunnskap (leksikalsk
kunnskap) anses som mindre viktig blant studentene. I tillegg antyder studien at det
ser ut til å være liten forskjell mellom årstrinnene, uten at studiens design tillater å si
noe om dette skyldes lite utvikling gjennom studieløpet.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap