Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8732Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger:
”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?”
Med dette som problemstilling ble følgene tre forskningsspørsmål utviklet:
1. Hvordan, og i hvilken grad brukes nyheter i samfunnsfagundervisningen i dag?
2. Hvilke potensial ligger det i å benytte nyheter til å utvikle kritisk tenkning hos elevene?
3. Hvilke eventuelle utfordringer står samfunnsfaget ovenfor i denne sammenhengen?
Metode:
Metoden som er valgt er kvalitativ metode. For å utvikle kunnskap om nyheter i skolen, er det gjennomført
observasjoner av fem skole klasser og det er utført seks intervjuer, fem med samfunnsfagslærere og et med
redaktøren i Supernytt. Studien startet med observasjoner av et undervisningsopplegg om det amerikanske
presidentvalget. Fem observasjonstimer inngikk. Dette dannet grunnlaget for intervjuene. Fem informanter
ble intervjuet om deres erfaringer med nyheter i undervisningen. Deretter ble redaksjonsleder i NRK
Supernytt intervjuet om hans erfaringer med å produsere nyheter for barn.
Sentrale funn: Resultatene i oppgaven viser at når det skjer store begivenheter benytter lærerne nyheter i undervisningen.
De vektlegger imidlertid at nyheter velges bort fra undervisningen i en ellers hektisk hverdag. De
problematiske sidene med nyheter i samfunnsfagundervisningen beskrives ut fra at samfunnsfaget er for
stort. Tid til undervisning, tredeling av faget og at nyheter ikke står på lærerplanen anses som vesentlig.
Når det gjelder kritisk tenkning trekkes kildekritikk inn sammen med korrigeringer av barns misforståelser.
Supernytt brukes av de fleste skoler, men kun i lunsjpausen, uten samfunnsfagslærer til stede.
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap