Programmering med et matematisk læringspotensial - En studie om til hvilken grad lærere knytter arbeidet med programmering opp mot det matematikkfaglige læringsutbytte i undervisningen
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3049609Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har det blitt sett på implementering av programmering i matematikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er problemstillingen: Til hvilken grad knytter lærere det matematikkfaglige læringsutbyttet til arbeidet med programmering på mellomtrinnet? For å kunne besvare denne har det i tillegg blitt utformet tre delproblemstillinger. Disse er henholdsvis 1) Hva er det matematiske læringspotensialet i arbeidet med programmering? 2) Hva anser lærerne at det matematiske læringsutbyttet er? og 3) Hva gjør lærerne for å implementere programmeringen på matematikkfagets premisser? En omfattende teorigjennomgang, viser at det er et stort potensial for å bruke programmering som metode for å arbeide med matematiske konsepter. Både overordnede konsepter, som algoritmisk tenking og problemløsing, samt spesifikke konsepter, som geometri, koordinatsystemer, tallforståelse, algebra og måling. En kvalitativ undersøkelse ved bruk av intervjuer og observasjoner, viser at lærerne i denne undersøkelsen, i likhet med teorien, ser mange muligheter for matematikkfaglig sammenheng til arbeidet med programmering. Det er likevel først og fremst de pedagogiske strategiene som blir brukt i undervisningen som skaper sammenhengen til matematikken ved at disse fører til at elevene arbeider med matematisk kompetanse. Elevenes motivasjon for arbeidet, ser videre ut til å spille en viktig rolle for det matematikkfaglige læringen, da det er muligheter for at elevene arbeider med matematiske konsepter i et motivasjonspreget medium. Det konkluderes med at lærerens rolle er svært sentral i å skape sammenhengen mellom oppgavene elevene gjør i en programmeringskontekst og det matematiske innholdet. Først og fremst ved å knytte det matematiske innholdet til elevenes forkunnskaper og gjøre dette eksplisitt i undervisningen. Dette krever god planlegging, og bevisst tilpasning av oppgaver, for å kunne utnytte potensialet som ligger i disse.
In this master`s thesis, we are looking at the implementation of programming in mathematics education. The issue we try to answer is: To which degree do teachers make a connection between the mathematical learning outcome and working with programming? To be able to answer this question three sub-issues have been formulated. These are 1) what is the mathematical learning potential in programming? 2) What do the teachers see as the mathematical learning outcome? And 3) What do teachers do to implement programming on behalf of the mathematics curriculum? The theory review shows that there is a huge potential for working with programming and learning mathematics. Both overall concepts like computational thinking and problem solving, and specific concepts like geometry, coordinate systems, number sense, algebra and knowledge of measurement. Using interviews and observation as qualitative research methods, the teachers in this study inform us about a variety of mathematical learning outcomes connected to the use of programming in education. What overall gives the biggest impact on a mathematical outcome is the use of pedagogical strategies, that makes the pupils use and develop mathematical skills. A second factor making the connection is the motivational aspect of programming. By making the work with programming motivating for the pupils, the pupils get more engaged in the mathematical concepts. The teachers role is essential in making the connection between mathematics and programming. Mainly by being the one who has to make the mathematical concepts explicit, by connecting it to the pupils prior knowledge. This requires well planning by the teacher. This planning needs to consist of targeted look for the mathematical potential in the task desired.