Outside Steals Inside: A Multimodal and Ecocritical Analysis of Deborah Underwood and Cindy Derby’s Outside In
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3088694Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
This thesis examines the picturebook Outside In by Deborah Underwood and Cindy Derby (2020) in accordance with the ecocritical concepts of ecocitizenship and the pastoral. These concepts can be tied to the Norwegian core curriculum of LK20 through the obligatory, interdisciplinary topic of ‘Sustainable development’, together with the core value of ‘Respect for nature and environmental awareness’ (Norwegian Directorate for Education and Training, 2017). The aim of the thesis is twofold: First, to explore the protagonist’s relationship to nature and how this relates to the theme of becoming an ecocitizen and raising awareness of the need for a sustainable society. Second, the aim is to discuss how nature is portrayed in terms of the pastoral idyll. The picturebook is examined through a multimodal analysis of the verbal and visual meaning making, drawing on social semiotics (Halliday, 1978), visual grammar (Kress & van Leeuwen, 2021) and the framework for multimodal analysis by Painter et al. (2013). The discussion is informed by theoretical perspectives on 1) ecocriticism and the pastoral trope with its underlying aesthetic representation of the idyllic chronotope and redefined notion of the post-pastoral concept (Garrard, 2012; Gifford, 2020), 2) the notion of ecocitizenship (Massey & Bradford, 2011), and 3) the ‘Nature in Culture Matrix’ (Goga et al., 2018), a conceptual tool developed by the research group, ‘Nature in Children’s Literature and Culture: Landscapes and Beings––Fostering Ecocitizens’. The analysis of Outside In shows that it is a complex picturebook that combines a celebratory, pastoral display of nature as well as a problematising stance towards the human-nature relationship. Moreover, the picturebook can serve as an excellent starting point for raising awareness for its readers on sustainability, nature, and the environment. Outside In thus fits readily into teaching on sustainable development and ‘Working with texts in English’, a core element in the teaching of English in Norwegian schools.
Denne masteroppgaven studerer bildeboken Outside In av Deborah Underwood og Cindy Derby (2020) med fokus på de økokritiske begrepene økoborgerskap og det pastorale. Disse begrepene kan knyttes til det obligatoriske og tverrfaglige temaet «Bærekraftig utvikling», samt kjerneverdien «Respekt for naturen og miljøbevissthet» i overordnet del i LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2017). Målet med oppgaven er todelt: Det første målet er å utforske protagonistens forhold til naturen i henhold til temaet økoborgerskap og bevisstgjøring rundt behovet for et bærekraftig samfunn. Det andre målet er å diskutere hvorvidt naturen fremstilles som en pastoral idyll. Gjennom en multimodal analyse undersøkes den verbale og visuelle meningsskapingen i bildeboken med utgangspunkt i sosial semiotikk, (Halliday, 1978), visuell grammatikk (Kress & van Leeuwen, 2021) og et rammeverk for multimodal analyse av Painter et al. (2013). Diskusjonen er bygget på teori innenfor 1) økokritikk og det pastorale begrepet med sin underliggende estetiske representasjon av den idylliske kronotopen og redefinerte forståelse av det postpastorale konseptet (Garrard, 2012; Gifford, 2020), 2) forståelsen av økoborgerskap (Massey & Bradford, 2011), og 3) «Natur i Kultur-Matrisen» (Goga et al., 2018a), et konseptuelt verktøy utviklet av forskningsgruppen «Nature in Children's Literature and Culture: Landscapes and Beings––Fostering Ecocitizens». Analysen av Outside In viser at det er en kompleks bildebok som kombinerer et naturfeirende, pastoralt portrett av naturen i tillegg til et problematiserende syn på forholdet mellom menneske og natur. Dessuten kan bildeboken fungere som et utmerket utgangspunkt for å øke bevisstheten om bærekraft, natur og miljø for sine lesere. Outside In passer dermed godt inn i undervisning om bærekraftig utvikling og «Møte med engelskspråklige tekster», et kjerneelement i engelskundervisningen i norsk skole.