• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personlig livssyn i konflikt med undervisning om evolusjonsteori?

Bruland, Ingvill
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Bruland.pdf (1.193Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/6187
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Sammendrag
Undervisning om evolusjon er, om en leser i litteraturen og ser til land som USA, et emne som for mange kan

oppleves kontroversielt å undervise om. Debatten handler ofte om det å inkludere religiøse perspektiver som et

supplement til teorien eller erstatning av denne. I Norge er det ikke utført like mange studier om det å undervise

om evolusjon og inkludere religiøse perspektiver. Formålet med oppgaven er å utforske om det er en

sammenheng mellom personlig livssynsoppfatning og handlingsvalgene foretatt i undervisning om evolusjon.

Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i en modell over ulike normkategorier etter Gunnel Colnerud

(1995), da det bak læreres handlingsvalg ofte ligger en rekke normer og motiver som er godt sveiset inn i

hverandre. Oppgavens kontekst omhandler religion og vitenskap som ulike disipliner og ser på

evolusjonsteorien og skapelsesberetningen. Selve utvalget fordeler seg på syv ungdomsskolelærere med

ulike livsynsoppfatninger: ateist, kristen med teistisk synspunkt, young-earth kreasjonist, lutheraner og humanetiker.

Metoden som blir brukt er fenomenologisk metode med et hermeneutisk synspunkt for å spesifisere

meningene som søkes og finne en gyldig allmenn forståelse. Oppgaven identifiserer at personlige

livssynsoppfatninger kan påvirke handlingsvalgene, men at det ofte er en kombinasjon mellom de ulike

normkategoriene. En uventet variabel er at det for to av informantene viser seg å foreligge særskilte

systemnormer for skolen som kan se ut til å innvirke på handlingsvalgene i større grad enn for de andre

informantene. Oppgaven konkluderer med at det ser ut til at personlige livssynsoppfatninger kan innvirke på

handlingsvalgene i forbindelse med undervisning om evolusjon, men at de må ses i sammenheng med de

andre normkategoriene i modellen til Colnerud (1995).
Beskrivelse
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Utgiver
OsloMet - storbyuniversitetet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit