Personlig livssyn i konflikt med undervisning om evolusjonsteori?
Abstract
Undervisning om evolusjon er, om en leser i litteraturen og ser til land som USA, et emne som for mange kan
oppleves kontroversielt å undervise om. Debatten handler ofte om det å inkludere religiøse perspektiver som et
supplement til teorien eller erstatning av denne. I Norge er det ikke utført like mange studier om det å undervise
om evolusjon og inkludere religiøse perspektiver. Formålet med oppgaven er å utforske om det er en
sammenheng mellom personlig livssynsoppfatning og handlingsvalgene foretatt i undervisning om evolusjon.
Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i en modell over ulike normkategorier etter Gunnel Colnerud
(1995), da det bak læreres handlingsvalg ofte ligger en rekke normer og motiver som er godt sveiset inn i
hverandre. Oppgavens kontekst omhandler religion og vitenskap som ulike disipliner og ser på
evolusjonsteorien og skapelsesberetningen. Selve utvalget fordeler seg på syv ungdomsskolelærere med
ulike livsynsoppfatninger: ateist, kristen med teistisk synspunkt, young-earth kreasjonist, lutheraner og humanetiker.
Metoden som blir brukt er fenomenologisk metode med et hermeneutisk synspunkt for å spesifisere
meningene som søkes og finne en gyldig allmenn forståelse. Oppgaven identifiserer at personlige
livssynsoppfatninger kan påvirke handlingsvalgene, men at det ofte er en kombinasjon mellom de ulike
normkategoriene. En uventet variabel er at det for to av informantene viser seg å foreligge særskilte
systemnormer for skolen som kan se ut til å innvirke på handlingsvalgene i større grad enn for de andre
informantene. Oppgaven konkluderer med at det ser ut til at personlige livssynsoppfatninger kan innvirke på
handlingsvalgene i forbindelse med undervisning om evolusjon, men at de må ses i sammenheng med de
andre normkategoriene i modellen til Colnerud (1995).
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap