Browsing Senter for profesjonsforskning (SPS) by Title
Now showing items 144-163 of 466
-
Førskolelærerstudentenes praksis – øvingslærerne og øvingsbarnehagene
(SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2009-10)Denne rapporten omhandler øvingslærerne i førskolelærerutdanningen, altså de som arbeider i barnehagene og har som del av jobben sin å følge opp den delen av førskolelærerutdanningen som foregår i barnehagene. Øvingslæring ... -
Førskolelærerstudentenes yrkesplaner
(;nr. 8, Working paper, 2003)Hensikten med dette notatet er å belyse i hvilken grad studentene innenfor førskolelærerutdanningen ønsker seg en jobb i barnehage etter endt utdanning og hva som i tilfelle er grunnen til at de ønsker annet arbeid. Analysene ... -
Førsteårsstudentene - Utdanningsvalg, studieatferd og vurdering av studiet og undervisningsopplegg
(HiO-notat;nr. 1, Research report, 2007-04)Tema for denne rapporten er studentenes syn på eget utdanningsvalg, studieatferd og studietilfredshet ved starten av studiet. Analysene er særlig rettet mot studentene i sykepleier-, allmennlærer-, førskolelærer-, sosionom- ... -
Gender in physiotherapy education. A study of gender performance among physiotherapy students and changes in the significance of gender
(Skriftserien avhandling;(4), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2015)I denne avhandlingen studerer jeg hvordan kjønn får betydning i fysioterapeututdanning. Mer konkret utforsker jeg hvordan fysioterapeutstudenter gjør kjønn og hvilke forandringer som finner sted når det gjelder betydningen ... -
Gendered repertoires in nursing: New conceptualisations of educational gender segregation
(Gender and Education;Volume 33, 2021 - Issue 3, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-21)Research on educational gender segregation has been mostly concerned with the lack of women in male-dominated educational fields, and only to a lesser degree with the shortage of men in female-dominated subjects. This ... -
Getting Sick and Disabled People off Temporary Benefit Receipt: Strategies and Dilemmas in the Welfare State s Frontline
(Nordic Journal of Working Life Studies;6(1), Journal article; Peer reviewed, 2016)This article explores responses by frontline workers in the Norwegian Labour and Welfare Service (NAV) to activation policy measures. Frontline workers in NAV are required to write work capability assessments for long-term ... -
Government intervention and the problem of knowledge in education policy
(;nr. 1, Working paper, 2005)This paper seeks to explore possible connections between the range of work in the sociology of education concerned with the role of government in promoting marketisation and choice in education and the issues around ... -
Helsepedagogikk i læreplaner - en didaktisk analyse
(UNIPED;Årgang 42, nr. 4-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)Helseprofesjonene møter i økende grad pasienter, brukere og pårørende som trenger kunnskap om hvordan de kan leve best mulig med langvarige helseutfordringer. Det mangler imidlertid studier av hvordan læreplanene for ... -
Helsepersonells kompetansebehov i møte med etniske minoritetspasienter
(Skriftserien Avhandling;2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017)Temaet for denne avhandlingen er helsepersonells kulturelle kompetanse. Hovedhensikten er å undersøke hvilke kompetansebehov helsepersonell har ved pleie og behandling av pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Bakgrunnen ... -
Hermeneutiske og diskursive tilnærminger : ulike veier til kunnskap om sykepleierstudenters motivasjon i dagens samfunn
(;nr. 2, Working paper, 2004)I dette essayet vil jeg først gi en kort beskrivelse av mitt forskningsprosjekt. Med utgangspunkt i prosjektets tema og forskningsspørsmål vil jeg deretter introdusere to ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger og diskutere ... -
Historical change in an elite profession—Class origins and grades among law graduates over 200 years
(British Journal of Sociology;Volume 72, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-07)This article explores the relationship between social class and educational achievement measured by grades among Norwegian law graduates over a span of 200 years. We argue that class inequalities may arise due to mechanisms ... -
Holdninger til likestilling og kjønnsroller blant menn og kvinner i ulike grupper. Analyser av utvalgte spørsmål fra CORE Survey 2022 ‒ Likestillingsundersøkelsen. Notat til Mannsutvalget
(Notat – Institutt for samfunnsforskning;, Research report, 2024)Dette notatet er belyser holdninger til likestilling og kjønnsroller i den norske befolkningen, basert på utvalgte spørsmål fra CORE Survey 2022 – Likestillingsundersøkelsen. Spørsmålene viser oppslutning om kjønnslikestilling ... -
How do parents’ educational fields affect the choice of educational field?
(British Journal of Sociology;Volume 70, Issue 2 - March 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-26)This study examines the links between parental education and students’ choice of field of study in Norwegian higher education. In our interpretation of the results, we suggest a status group perspective that integrates ... -
How early and how long?
(Nordisk Barnehageforskning;5 (7), Journal article; Peer reviewed, 2012-01)Day care centres have become a normal part of Norwegian childhood, even among quite small children. In 1970 less than 3 per cent of Norwegian children of pre-school were enrolled. At the end of 2009 as much as 70 per ... -
How general practitioners understand and handle medically unexplained symptoms: a focus group study
(BMC Family Practice;19:50, Journal article; Peer reviewed, 2018-05)Background: Medically unexplained symptoms (MUS) are a common yet challenging encounter in primary care. The aim of this study was to explore how general practitioners (GPs) understand and handle MUS. Methods: Three ... -
How teachers form educational expectations for students: A comparative factorial survey experiment in three institutional contexts
(Social Science Research;Volume 100, November 2021, 102599, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-06)While schools are thought to use meritocratic criteria when evaluating students, research indicates that teachers hold lower expectations for students from disadvantaged backgrounds. However, it is unclear what the unique ... -
How to Achieve Trusthworthy Artificial Intelligence for Health
(Bulletin of the World Health Organization;Volume 98, Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-27)Artificial intelligence holds great promise in terms of beneficial, accurate and effective preventive and curative interventions. At the same time, there is also awareness of potential risks and harm that may be caused by ... -
Humanister i arbeidslivet
(HiOA Rapport;nr. 7, Research report, 2016)Tema for denne rapporten er hvordan ulike grupper av humanister klarer seg på arbeidsmarkedet, og i hvilken grad det har skjedd endringer i arbeidsmarkedstilpasningen i løpet av de siste 20 årene. Rapporten er et samarbeid ... -
Hva er de grunnleggende utfordringene for politiet i Liberia? Sett fra det lokale politiets perspektiv
(Master thesis, 2012)Dette er en studie av politiet Liberia og deres utfordringer i bekjempelsen av kriminalitet, sett fra det lokale politiets perspektiv. Studien følger en enhet på Kriminalavdelingen ved hovedkvarteret til The Liberian ... -
Hva er forskningslitterasitet? Og hvorfor trenger lærere det?
(Chapter, 2023)The chapter argues that research literacy takes a distinct form when applied the teacher role. Responsible integration of research into professional action requires respect for teachers’ ethics and craft. The chapter ...