Gender in physiotherapy education. A study of gender performance among physiotherapy students and changes in the significance of gender
Abstract
I denne avhandlingen studerer jeg hvordan kjønn får betydning i fysioterapeututdanning. Mer
konkret utforsker jeg hvordan fysioterapeutstudenter gjør kjønn og hvilke forandringer som
finner sted når det gjelder betydningen av kjønn i dagens fysioterapeututdanning. Historiske og
kulturelle utforminger av fysioterapi som profesjon og utdanning utgjør en viktig kontekst for
analysene i avhandlingen. Det er generelt lite kunnskap om betydningen av kjønn i fysioterapi
utdanning både internasjonalt og nasjonalt og tidligere studier har benyttet spørreundersøkelser
og digital historiefortelling som datainnsamlingsmetode. Det empiriske materialet i denne
avhandlingen er basert på feltarbeid i ferdighetstrening i første året i en norsk
fysioterapeututdanning og intervju med studenter som deltok i ferdighetstreningsklassene.
Teoretisk bygger avhandlingen på kjønn som performativet. Artiklene i avhandlingen benytter
ulike kjønnsteoretiske bidrag og samlet sett muliggjør det oppbyggingen av en kompleks
analyse for utforskning av hvordan kjønn får betydning i moderne fysioterapeututdanning.
I den første artikkelen utforsker jeg den kjønnede betydningen av sportslighet i form av hvordan
studentene vurderer seg selv og hverandre som egnede fysioterapeutstudenter. Funnene viser
hvordan studentene deler sportslighet som en felles verdi som forener dem som
fysioterapeutstudenter. Samspillet mellom den profesjonelle normen av sportslighet og
kjønnsnormer resulterer likevel i en ulik posisjonering av studentene innen et hierarki av
sportslighet. Hyper-sportslighet og ordinær sportslighet er identifisert som to hoved typologier
av sportslighet. Mannlige studenter som besitter hyper-sportslighet er anerkjent som særlig
egnede fysioterapeutstudenter og inntar en hegemonisk posisjon i studentmiljøet. Kvinnelige
studenter som tilpasser seg hyper-sportslighet har muligheten til å innta en hegemonisk
posisjon, men tenderer til å ikke gjøre det. Kvinnelige studenter med et mer ordinært nivå av
sportslighet har ingen problemer med å bli anerkjent som egnede fysioterapeutstudenter.
Mannlige studenter møter derimot problemer her.
I den andre artikkelen undersøker jeg betydningen av kurative-kompetanser og
omsorgskompetanser i den profesjonelle treningen av fysioterapeutstudenter. Selv om den
historiske vektleggingen av tradisjonell kurativ behandling (cure) ser ut til å bestå, så oppfatter
studentene klart omsorg (care) som en viktig del av sin profesjonskompetanse. Funnene peker
på et sterkere engasjement for omsorgskompetanser både blant kvinnelige og mannlige
fysioterapeutstudenter enn tidligere antatt. Videre er kurative-kompetanser og
omsorgskompetanser i ferdighetstreningen sammenvevd så vel som binære/motsatte, noe som
særlig illustrerer kompleksiteten av kjønnskodede kompetanser i fysioterapeututdanningen.
Studentenes muligheter for å overskride tradisjonelle kjønnsnormer gjennom å gjøre både
kurative- kompetanser og omsorgskompetanser vurderes til å være relativt store.
I den tredje artikkelen undersøker jeg hvordan kroppslige fremvisninger former kjønn i
ferdighetstreningen til fysioterapeutstudenter. De kroppslige fremvisningene i
fysioterapiutdanningen representerer lokale felleskap av femininiteter og maskuliniteter. Det
lokale felleskapet av maskuliniteter er kjennetegnet ved at de mannlige studentenes atferd ser
ut til å være inspirert av trender som den meteroseksuelle mannen og det som kalles sporno
hvor hyper-seksualitet er fremtredende. I motsetning til de mannlige studentene, er de
kvinnelige studentenes kjennetegnet av en nedtonet seksuell fremvisning, noe som knytter an
til en historisk sett dominerende form for femininitet i fysioterapiprofesjonen. Et viktig funn er
at i ferdighetstreningen har kvinnelige og mannlige studenter tilgang på det samme repertoaret
av handlinger når de praktiserer rollen som fysioterapeut, mens i rollen som pasient kommer
det fram en betydningsfull forskjell mellom kvinnelige og mannlige studenter knyttet til måten
kropp og seksualitet gjør seg gjeldende. Artikkelen konkluderer med at når det kommer til den
fremtredende betydningen som den materielle kroppen har i fysioterapi, så er særlig kvinnelige
studenters, men også mannlige studenter muligheter for å overskride kjønnsnormer begrenset,
og de kroppslige fremvisningene reproduserer i stor grad heteronormativitet.
Empirisk viser funnene i avhandlingen hvordan fysioterapeutstudenter gjør kjønn gjennom
sportslighet, gjennom kurative- kompetanser og omsorgskompetanser og gjennom kroppslige
fremvisninger. Samlet sett bidrar det til å få frem kompleksitet i betydningen av kjønn innen
fysioterapeututdanning. I avhandlingen finner jeg at sportslighet og tradisjonelle kurativekompetanser
representerer maskuliniteter som står sterkt i fysioterapi, men i dagens
fysioterapeututdanning synes denne posisjonen likevel å være utfordret og til dels forskjøvet.
Eksempelvis praktiseres en fysioterapispesifikk omsorgskompetanse som ser ut til å utfordre
det tradisjonelle idealet av kurativ- kompetanse. I forlengelsen av dette argumenteres det for at
det kurative og det omsorgsrelaterte er en mer sammenflettet kompetanseform i dagens
fysioterapeututdanning enn det som tidligere har vært antatt i litteraturen og videre, at dette er
noe som kvinnelige og mannlige fysioterapeutstudenter knytter an til på relativt like måter.
Disse funnene indikerer en endring av den tradisjonelle betydningen av kjønn i fysioterapi og
innebærer at femininitet har fått en mer positivt konnotert betydning. Særlig finner jeg at
mannlige studenters gjøren av kjønn trolig representerer et skifte i gjeldene kjønnsnormer, noe
som medfører at hva som er gyldige femininiteter og maskuliniteter i fysioterapi er mer flytende
enn hva det var tidligere. De komplekse betydningene av kjønn og de mulige sosiale
konsekvensene som synliggjøres i avhandlingen gir et viktig kunnskapsbidrag til forståelsen av
hva som spesifikt kjennetegner dagens fysioterapeututdanning og hvem som velger seg dit.
Avhandlingen gir også et bidrag til den teoretiske debatten om forholdet mellom biologisk og
sosialt kjønn i studier av kjønn og utdanning. Samlet sett viser nemlig de tre artiklene hvordan
ulike aspekt ved kjønn kan være viktig å se etter i et empirisk felt som helhet. Ved å anvende
feltarbeid viser jeg med avhandlingen hvordan det er mulig å få fram mere tause og tatt for gitte
dimensjoner når det gjelder hvordan kjønn gjøres og får betydning i et felt. Gjennom det skapes
et relevant og viktig kunnskapsbidrag til forskning om kjønn og utdanning. Det argumenteres i
avhandlingen for at en performativ forståelse av kjønn i kombinasjon med deltagende
observasjon og intervju er en fruktbar tilnærming som kan bidra til en mer finmasket forståelse
av når og hvordan kjønn får betydning - kunnskap som ofte har en tendens til å forbli taus og
tatt for gitt innen studier av profesjoner og profesjonell praksis.
Publisher
Høgskolen i Oslo og AkershusSeries
Skriftserien avhandling;(4)Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Conceptions of gender and competencies among Scandinavian police students.
Bloksgaard, Lotte; Fekjær, Silje Bringsrud; Møberg, Rasmus Juul (Nordic Journal of Working Life Studies;Volume 10 ❚ Number 2, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-05)Conceptions of gender and competencies may be of importance for the gendered allocation of tasks and may help explain gender segregation in the labor market and within organizations. Drawing on survey panel data from ... -
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
Iversen, Marita Holmen (Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Gender norms of employability; a case study of females' technical and vocational education in Multan and Bahawalpur, South Punjab, Pakistan
Khan, Asia Naseem (Master thesis, 2021)This report focuses on gender dimensions, in the context of Technical and Vocational Education and Training (TVET) in Multan and Bahawalpur in South Punjab, Pakistan. Gender among TVET to employability is an essential ...