Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 9541-9560 av 17109
-
Læreryrkets status: allmennlæreres egenvurderinger i StudData
(SPS arbeidsnotat;nr. 4, Working paper, 2008)Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Tema for notatet er læreryrkets status. Dette undersøkes ved å se på allmennlærerstudenter og nyutdannede læreres vurdering av dette i StudData. StudData ... -
Læring av fagbegrep
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Rapporten omhandler læring av begreper og hvordan lærer kan legge til rette for slik læring i kost- og ernæringsfaget. Det rapporteres fra mindre undersøkelser for å gi elever erfaring i bruk av tankekart og læringsstrategier. ... -
Læring eller tilegning? Tre norsklæreres tilnærming til litteraturundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven er basert på nyere norsk skoleforskning som har undersøkt årsakene til de økende forskjellene mellom elever i skolen. Denne forskningen har hatt et diskursivt perspektiv på læring. Funnene fra forskningen ... -
Læring for fremtiden - i og om skolen : en kvalitativ studie av enslige mindreårige flyktningers møte med videregående skole
(Master thesis, 2013)Enslige mindreårige flyktninger som skal bo og leve i Norge, viser stor motivasjon til å gå og være på skolen. Ikke bare gir skolen den nødvendige formelle utdanningen - den er også en inngangsport til arbeid og integrering ... -
Læring for livet- vurdering og veiledning i trafikkopplæring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)”Hvordan kan vurdering i praksis brukes systematisk slik at det bidrar til å heve elevens prestasjon og læringsutbytte?” Bakgrunn for utviklingsprosjektet var elevenes behov for utvikling av underveisvurdering i praksis ... -
Læring i en "hybridorganisasjon". En casestudie om organisatorisk læring i en organisasjon med både stabil og temporær organisasjonsstruktur
(Master thesis, 2017)Denne studien undersøker hvordan en "hybridorganisasjon" med både stabil og temporær organisasjonsstruktur lærer. I tillegg forklarer studien faktorene som påvirker læring i organisasjonen. Studien er skrevet med hensyn ... -
Læring i intensivkontekster for sykepleiere uten spesial- eller videreutdannelse
(Master thesis, 2014)Formål: Studiens hensikt var å undersøke hvordan læring foregår hos sykepleiere som mangler spesial- eller videreutdanning når de skal lære i intensivkontekster. Hva motiverer for læring og hvilke ressurser finnes i ... -
Læring i praksis: tilrettelegging for å fremme refleksjonskompetanse og læringsutbytte hos studenter i praksis. Erfaringer fra en pilotstudie
(Journal article, 2009)Studien belyser erfaringer med en tilpasset veiledningsmodell i gruppe, for å styrke profesjonell kompetanse hos vernepleiestudenter i praksis. Intervensjonen er gjennomført i forhold til 32 bachelorstudenter fra tre ulike ... -
Læring i yrket : i møtet mellom erfarne og nyutdannede
(Chapter; Peer reviewed, 2010)Nyutdannede og erfarne lærere som samarbeider systematisk om planleggingen og gjennomføringen av undervisningen har høyere opplevd mestring enn de som ikke gjør det. Kollegiale fellesskap er viktige for både nyutdannede ... -
Læring om kropp og helse i egentrening: En kvalitativ studie om hva elevene på tredje året i videregående skole lærer om kropp og helse i og gjennom egentrening
(Master thesis, 2020)Hensikt: Problemstillingen i denne studien er; “Hva lærer elever på tredje året i videregående skole om kropp og helse i og gjennom egentrening?” Her er jeg interessert i hvordan elevenes læring kommer til uttrykk både ... -
Læring på tvers av grenser i yrkesfaglig fordypning (YFF): Et kvalitativt forskningsprosjekt om yrkesfaglærerens arbeid med faget yrkesfaglig fordypning
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Et dilemma i yrkesopplæringen er hvordan elevenes yrkeskompetanse kan utvikles. Det foreligger både nasjonale og lokale rammer for faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Det yrkespedagogiske feltet viser at yrkesfaglæreren ... -
Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglæreren legge til rette for boundary learning for elever i arbeidslivspraksis?
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 12 Issue 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-02-17)A well-known challenge in vocational education and training (VET) programmes is the lack of coherence between school-based and workplace learning. The Norwegian VET model consists of two years of upper secondary education ... -
Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning
(UNIPED;35 (2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen har utgangspunkt i en studie knyttet til ulike arbeidsformer i faget pedagogikk og elevkunnskap i lærerutdanningen. Formålet med artikkelen er å drøfte hvordan studentaktive læringsformer kan gi ulike ... -
Læringsbasert rusbehandling
(Tidsskrift for Norsk psykologforening, Peer reviewed; Journal article, 2008)Learning-based treatment of alcohol and drug abuse Scientific evidence supports the conclusion that reinforcement is crucial in the development and maintenance of substance abuse,as well as its remission. This article reviews ... -
Læringsbetingelser for elever i matematikkvansker under koronapandemien - En kvalitativ studie om elevers læringsbetingelser under perioder digital avstandsundervisning
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om lærerperspektivet på digital avstandsundervisning under koronapandemien, og setter søkelys på elever i matematikkvansker. Gjennom studien får vi et innblikk i hva syv ungdomsskolelærere har opplevd ... -
Læringseffekt av podkastundervisning av kommunalt ansatt omsorgspersonell sammenliknet med læringseffekt av klasseromsundervisning av vernepleierstudenter ved undervisning om funksjonelle analyser: En pilotstudie
(Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 45, nummer 1, Journal article; Peer reviewed, 2018)Forelesninger som distribueres som podkast er økende i høyere utdanning. Med podkast menes lyd- og bildefiler som distribueres over internett. Resultater av studier som har sammenliknet læringseffekten av en tradisjonell ... -
Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier
(Norskkæraren;3-2018, 42. årgang, Journal article; Peer reviewed, 2018)I mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, ... -
Læringsglede i bygg og anleggsfaget
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett ... -
Læringsmiljø og pedagogisk analyse.
(NOVA Rapport 19/05, Report, 2005)I denne rapporten presenteres det faglige grunnlaget for LP-modellen og evalueringsresultatene fra utprøvingen av modellen i 14 grunnskoler. Evalueringen er gjennomført som et pre-post-design med kontrollgruppe som omfatter ... -
Læringsmiljø og pedagogisk analyse.
(NOVA Rapport 19/05, Working paper, 2005)The project Learning Environment and Pedagogical Analysis (the LP-model) is a study of 14 Norwegian schools during a period of two and a half years. Lillegården kompetansesenter is responsible for the development part of ...