• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i International education and development
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i International education and development
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Læring for fremtiden - i og om skolen : en kvalitativ studie av enslige mindreårige flyktningers møte med videregående skole

Hernes, Silje Kjørberg
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Hernes_Silje.pdf (2.026Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1877
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i International education and development [102]
Abstract
Enslige mindreårige flyktninger som skal bo og leve i Norge, viser stor motivasjon til å gå og

være på skolen. Ikke bare gir skolen den nødvendige formelle utdanningen - den er også en

inngangsport til arbeid og integrering i det norske samfunnet forøvrig. Det er derfor et

paradoks at det er et så høyt frafall blant flyktningelever i videregående opplæring. Denne

studien søker å belyse hvordan enslige mindreårige flyktninger opplever møtet med den

videregående skolen, og hva som kan fremme og hemme deres muligheter for gjennomføring

av skoleløpet. Det viser seg at frafallet kan skyldes flere faktorer. Kort eller avbrutt skoleløp

fra hjemlandet gjør at mange synes det er vanskelig å forstå den norske kulturen generelt, og

den norske skolekulturen spesielt. Overgangen mellom (skole)kulturen i hjemlandet og i

Norge er stor. Mange enslige mindreårige sliter også med traumatiske opplevelser fra

hjemlandet og under flukten til Norge. Hverdagsbekymringer, savn etter familie i hjemlandet,

konsentrasjonsvansker, og - sist men ikke minst - manglende språkkompetanse påvirker denne

elevgruppens evne til å fullføre skolegangen. I tillegg må de orientere seg i det nye samfunnet

uten foreldre eller familie som nære støttepersoner. Ti unge enslige flyktninger som var elever på videregående skoler i en større kommune på

Østlandet ble intervjuet og observert på skolen og i klasserommet over en periode på to

måneder. Alle var gutter i alderen 17-23 år og hadde bakgrunn som enslige mindreårige. I

tillegg ble tre rådgivere og to lærere intervjuet. For å analysere de enslige mindreåriges

skolesituasjon, trekker oppgaven inn flere teoretiske perspektiver. Sosiokulturell teori

anvendes, fordi den vektlegger at læring oppstår i samhandling med andre mennesker i en

bestemt sosial og kulturell kontekst. Hoëms teori om verdi- og interessefellesskap ble valgt

for å belyse utfordringene flyktningungdommene møter når de skal tilpasse seg norsk kultur,

samt hvordan dette møtet utspiller seg i skolen. For å diskutere den sosiale ulikheten som

viser seg i gjennomføring av skoleløpet, gjøres det bruk av Bourdieus utdanningssosiologi.

I oppgavens konklusjon fremheves det at det er avgjørende med støtte og veiledning fra

voksenpersoner tilknyttet skolesituasjonen for denne elevgruppen. Dette gjelder særlig tilgang

til «brobyggere», i form av rollemodeller som kommer fra en kultur som har likheter med

elevenes kultur fra hjemlandet. Disse brobyggerne kan ha en viktig funksjon for at barn og

unge med flyktningbakgrunn forstår skolens betydning i det norske samfunn samt opplever

sammenheng og mening mellom fortid og fremtid.
 
This master's thesis will look at a particularly vulnerable group of immigrant students in upper

secondary schools, namely unaccompanied refugee minors. Unaccompanied minors shows high

motivation to complete schooling. The school provides the necessary formal education, as well as

is a gateway for integration into Norwegian society. However, many refugee students fail to

complete upper secondary education. The thesis seeks to examine how unaccompanied refugee

minors experience the encounter with the upper secondary school system, and to identify factors

that promote or inhibit their opportunities for school completion. There is a high dropout rate

among this group of immigrant students for several reasons. Short or interrupted schooling from

their home country means that many students may have difficulty understanding the Norwegian

culture and the Norwegian school culture in particular. The transition between the educational

culture in the country and in Norway is demanding. Many struggle to cope with traumatic

experiences from their home country. Everyday hassles, concerns for the family in their home

country, sleep and concentration problems, as well as language problems, affect this student

group’s ability to complete their education. In addition, they must orient themselves in a new

society without parents or other close support persons.

Ten unaccompanied minor boys, who were students at upper secondary schools in a larger

municipality outside Oslo, were interviewed and observed during a period of two months. In

addition, three counselors and two teachers were interviewed. To analyze the findings, three main

theoretical approaches are used. Sociocultural theory is applied as it emphasizes that learning

occurs in interaction and collaboration with other people in a social and cultural context. Hoëm’s

theory has been used to elucidate the challenges encountered in adapting to Norwegian culture,

transition between a native culture to another, and how this encounter takes place in school. To

discuss the social inequality regarding educational attainment and secondary school completion,

Bourdieu’s theory of education sociology of education is applied. The thesis concludes that it is important for unaccompanied minor refugees to get support and

guidance from adult persons associated with the school situation for these unaccompanied minors.

Significant others are particularly important as «bridge builders», that is role models that come

from a culture similar to that of the students home country. These persons may be important for

children and young people from minority and refugee backgrounds in helping them to understand

the school's relevance for their lives in Norway, and providing a sense of coherence and meaning

between their past and their future.
 
Description
Master i flerkulturell og internasjonal utdanning
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit