Læring for fremtiden - i og om skolen : en kvalitativ studie av enslige mindreårige flyktningers møte med videregående skole
Abstract
Enslige mindreårige flyktninger som skal bo og leve i Norge, viser stor motivasjon til å gå og
være på skolen. Ikke bare gir skolen den nødvendige formelle utdanningen - den er også en
inngangsport til arbeid og integrering i det norske samfunnet forøvrig. Det er derfor et
paradoks at det er et så høyt frafall blant flyktningelever i videregående opplæring. Denne
studien søker å belyse hvordan enslige mindreårige flyktninger opplever møtet med den
videregående skolen, og hva som kan fremme og hemme deres muligheter for gjennomføring
av skoleløpet. Det viser seg at frafallet kan skyldes flere faktorer. Kort eller avbrutt skoleløp
fra hjemlandet gjør at mange synes det er vanskelig å forstå den norske kulturen generelt, og
den norske skolekulturen spesielt. Overgangen mellom (skole)kulturen i hjemlandet og i
Norge er stor. Mange enslige mindreårige sliter også med traumatiske opplevelser fra
hjemlandet og under flukten til Norge. Hverdagsbekymringer, savn etter familie i hjemlandet,
konsentrasjonsvansker, og - sist men ikke minst - manglende språkkompetanse påvirker denne
elevgruppens evne til å fullføre skolegangen. I tillegg må de orientere seg i det nye samfunnet
uten foreldre eller familie som nære støttepersoner. Ti unge enslige flyktninger som var elever på videregående skoler i en større kommune på
Østlandet ble intervjuet og observert på skolen og i klasserommet over en periode på to
måneder. Alle var gutter i alderen 17-23 år og hadde bakgrunn som enslige mindreårige. I
tillegg ble tre rådgivere og to lærere intervjuet. For å analysere de enslige mindreåriges
skolesituasjon, trekker oppgaven inn flere teoretiske perspektiver. Sosiokulturell teori
anvendes, fordi den vektlegger at læring oppstår i samhandling med andre mennesker i en
bestemt sosial og kulturell kontekst. Hoëms teori om verdi- og interessefellesskap ble valgt
for å belyse utfordringene flyktningungdommene møter når de skal tilpasse seg norsk kultur,
samt hvordan dette møtet utspiller seg i skolen. For å diskutere den sosiale ulikheten som
viser seg i gjennomføring av skoleløpet, gjøres det bruk av Bourdieus utdanningssosiologi.
I oppgavens konklusjon fremheves det at det er avgjørende med støtte og veiledning fra
voksenpersoner tilknyttet skolesituasjonen for denne elevgruppen. Dette gjelder særlig tilgang
til «brobyggere», i form av rollemodeller som kommer fra en kultur som har likheter med
elevenes kultur fra hjemlandet. Disse brobyggerne kan ha en viktig funksjon for at barn og
unge med flyktningbakgrunn forstår skolens betydning i det norske samfunn samt opplever
sammenheng og mening mellom fortid og fremtid. This master's thesis will look at a particularly vulnerable group of immigrant students in upper
secondary schools, namely unaccompanied refugee minors. Unaccompanied minors shows high
motivation to complete schooling. The school provides the necessary formal education, as well as
is a gateway for integration into Norwegian society. However, many refugee students fail to
complete upper secondary education. The thesis seeks to examine how unaccompanied refugee
minors experience the encounter with the upper secondary school system, and to identify factors
that promote or inhibit their opportunities for school completion. There is a high dropout rate
among this group of immigrant students for several reasons. Short or interrupted schooling from
their home country means that many students may have difficulty understanding the Norwegian
culture and the Norwegian school culture in particular. The transition between the educational
culture in the country and in Norway is demanding. Many struggle to cope with traumatic
experiences from their home country. Everyday hassles, concerns for the family in their home
country, sleep and concentration problems, as well as language problems, affect this student
group’s ability to complete their education. In addition, they must orient themselves in a new
society without parents or other close support persons.
Ten unaccompanied minor boys, who were students at upper secondary schools in a larger
municipality outside Oslo, were interviewed and observed during a period of two months. In
addition, three counselors and two teachers were interviewed. To analyze the findings, three main
theoretical approaches are used. Sociocultural theory is applied as it emphasizes that learning
occurs in interaction and collaboration with other people in a social and cultural context. Hoëm’s
theory has been used to elucidate the challenges encountered in adapting to Norwegian culture,
transition between a native culture to another, and how this encounter takes place in school. To
discuss the social inequality regarding educational attainment and secondary school completion,
Bourdieu’s theory of education sociology of education is applied. The thesis concludes that it is important for unaccompanied minor refugees to get support and
guidance from adult persons associated with the school situation for these unaccompanied minors.
Significant others are particularly important as «bridge builders», that is role models that come
from a culture similar to that of the students home country. These persons may be important for
children and young people from minority and refugee backgrounds in helping them to understand
the school's relevance for their lives in Norway, and providing a sense of coherence and meaning
between their past and their future.
Description
Master i flerkulturell og internasjonal utdanning