Læring i intensivkontekster for sykepleiere uten spesial- eller videreutdannelse
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/2652Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål: Studiens hensikt var å undersøke hvordan læring foregår hos sykepleiere som
mangler spesial- eller videreutdanning når de skal lære i intensivkontekster. Hva motiverer for
læring og hvilke ressurser finnes i miljøet?
Teoretisk forankring: Læring er et bredt og komplekst fenomen som finnes i mange former
og baserer seg på mange fagdisipliner. I studien er læring beskrevet i lys av sosiokulturell
læringsteori. For å få en bredere forståelse, presenteres i tillegg spesifikke perspektiv på
sykepleiefeltet.
Metodologi: Studien er kvalitativ med en abduktiv tilnærming. Det er foretatt to
fokusgruppeintervjuer med til sammen elleve informanter, fordelt på fire spesialavdelinger.
Intervjuene ble tatt opp på lydbånd og transkribert. Det empiriske materialet er blitt analysert i
hermeneutisk tradisjon, inspirert av Kvale og Brinkmann (2010) og Malteruds
tolkningstekster (Malterud, 2011).
Resultater: Analysen avdekket åtte sentrale funn som er blitt presentert i hovedkategorier:
”før kunne du mye om lite, nå kan du lite om mye”, varierte utfordringer, personlig
engasjement som motivasjon for å lære, ”du lærer veldig mye bare ved å jobbe på en sånn
avdeling også”, medsykepleiers betydning for læring, betydningen av å reflektere,
betydningen av å kunne håndtere medisinsk teknisk utstyr, å utvikle klinisk blikk. Resultatene
er diskutert i lys av teori under to overskrifter: hva som motiverer til læring og ressurser for
læring.
Konklusjon: Det var mange utfordringer forbundet med å starte å arbeide i intensivrelaterte
miljøer. Avdelingen er en viktig sted for å lære og læring foregikk ved å utføre arbeidet. Å bli
integrert i avdelingen var viktig da kolleger var viktig læringskilde. De mestret flere ting hvis
de fikk støtte fra kolleger. Informantene ønsket å utvikle praktiske ferdigheter og å beherske
medisinsk teknisk utstyr syntes å være essensielt. Motivasjon for læring var knyttet til
personlig ansvar og engasjement. Teori måtte være praksisnær for at den skulle bli ansett som
nyttig. Å lære i praksis ga mer utbytte enn annen mer formell læring. Purpose: The purpose of the study was to analyze how learning is practiced by nurses that
lack special competence or postgraduate education when learning in intensive contexts. What
motivates nurses to learn and what resources are available in the environment?
Theory: Learning is an extensive and complex phenomenon that can be found in several
professional disciplines. In this study, learning is discussed in the light of the social cultural
learning theory. In order to get a better understanding of this phenomenon, specific
perspectives of the field of nursing are presented.
Method: The study is quantitative with an abductive approach. Interviews with two focus
groups have been conducted. These contain a total of eleven informants working in four
different departments. All the interviews were recorded and transcribed. The empirical
material has also been analyzed in a hermeneutical approach, inspired by Kvale and
Brinkmann (2010) and the interpreting text of Malterud (2011).
Results: The analysis uncovered eight main findings that are presented in the following
categories; ”before you knew a lot about little, now you know a little about everything”,
various challenges, personal engagement resulting in motivation for learning, ”you learn a lot
just by working in such a department as well”, the fellow-nurses impact on learning, the
significance of reflection, the significance of handling medical technical equipment, and
finally, to develop a clinical eye. The results are discussed in the light of theory under the two
headlines; “Motivation for learning, and resources for learning.
Conclusion: There were many challenges associated with staring working in intensive care
related environments. The department is an important area for learning. To be integrated in
the unit was important, as colleagues were seen as an essential source for learning. The nurses
handled more situations if they received support from their colleagues. The informants
wanted to develop practical skills and being able to handle medical technical equipment
seemed to be essential. Motivation for learning was related to personal responsibility and
engagement. Theory must have a practical approach, as it seemed to be more valuable than
other formal learning methods.
Beskrivelse
Master i klinisk sykepleievitenskap