Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristiansen, Bjørg
dc.contributor.authorWeen, Randi Helene
dc.date.accessioned2015-09-03T08:27:40Z
dc.date.available2015-09-03T08:27:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2652
dc.descriptionMaster i klinisk sykepleievitenskapen_US
dc.description.abstractFormål: Studiens hensikt var å undersøke hvordan læring foregår hos sykepleiere som mangler spesial- eller videreutdanning når de skal lære i intensivkontekster. Hva motiverer for læring og hvilke ressurser finnes i miljøet? Teoretisk forankring: Læring er et bredt og komplekst fenomen som finnes i mange former og baserer seg på mange fagdisipliner. I studien er læring beskrevet i lys av sosiokulturell læringsteori. For å få en bredere forståelse, presenteres i tillegg spesifikke perspektiv på sykepleiefeltet. Metodologi: Studien er kvalitativ med en abduktiv tilnærming. Det er foretatt to fokusgruppeintervjuer med til sammen elleve informanter, fordelt på fire spesialavdelinger. Intervjuene ble tatt opp på lydbånd og transkribert. Det empiriske materialet er blitt analysert i hermeneutisk tradisjon, inspirert av Kvale og Brinkmann (2010) og Malteruds tolkningstekster (Malterud, 2011). Resultater: Analysen avdekket åtte sentrale funn som er blitt presentert i hovedkategorier: ”før kunne du mye om lite, nå kan du lite om mye”, varierte utfordringer, personlig engasjement som motivasjon for å lære, ”du lærer veldig mye bare ved å jobbe på en sånn avdeling også”, medsykepleiers betydning for læring, betydningen av å reflektere, betydningen av å kunne håndtere medisinsk teknisk utstyr, å utvikle klinisk blikk. Resultatene er diskutert i lys av teori under to overskrifter: hva som motiverer til læring og ressurser for læring. Konklusjon: Det var mange utfordringer forbundet med å starte å arbeide i intensivrelaterte miljøer. Avdelingen er en viktig sted for å lære og læring foregikk ved å utføre arbeidet. Å bli integrert i avdelingen var viktig da kolleger var viktig læringskilde. De mestret flere ting hvis de fikk støtte fra kolleger. Informantene ønsket å utvikle praktiske ferdigheter og å beherske medisinsk teknisk utstyr syntes å være essensielt. Motivasjon for læring var knyttet til personlig ansvar og engasjement. Teori måtte være praksisnær for at den skulle bli ansett som nyttig. Å lære i praksis ga mer utbytte enn annen mer formell læring.en_US
dc.description.abstractPurpose: The purpose of the study was to analyze how learning is practiced by nurses that lack special competence or postgraduate education when learning in intensive contexts. What motivates nurses to learn and what resources are available in the environment? Theory: Learning is an extensive and complex phenomenon that can be found in several professional disciplines. In this study, learning is discussed in the light of the social cultural learning theory. In order to get a better understanding of this phenomenon, specific perspectives of the field of nursing are presented. Method: The study is quantitative with an abductive approach. Interviews with two focus groups have been conducted. These contain a total of eleven informants working in four different departments. All the interviews were recorded and transcribed. The empirical material has also been analyzed in a hermeneutical approach, inspired by Kvale and Brinkmann (2010) and the interpreting text of Malterud (2011). Results: The analysis uncovered eight main findings that are presented in the following categories; ”before you knew a lot about little, now you know a little about everything”, various challenges, personal engagement resulting in motivation for learning, ”you learn a lot just by working in such a department as well”, the fellow-nurses impact on learning, the significance of reflection, the significance of handling medical technical equipment, and finally, to develop a clinical eye. The results are discussed in the light of theory under the two headlines; “Motivation for learning, and resources for learning. Conclusion: There were many challenges associated with staring working in intensive care related environments. The department is an important area for learning. To be integrated in the unit was important, as colleagues were seen as an essential source for learning. The nurses handled more situations if they received support from their colleagues. The informants wanted to develop practical skills and being able to handle medical technical equipment seemed to be essential. Motivation for learning was related to personal responsibility and engagement. Theory must have a practical approach, as it seemed to be more valuable than other formal learning methods.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectuformell læringen_US
dc.subjectintensiven_US
dc.subjectsykepleiereen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectpraksisen_US
dc.subjectsosiokulturellen_US
dc.subjectsituerten_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.titleLæring i intensivkontekster for sykepleiere uten spesial- eller videreutdannelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel